„Een kerk is twee uur open, een website dag en nacht”
AMERSFOORT. De online zichtbaarheid van kerkelijke gemeenten vergroten – dat is het doel van het platform ”Kerk-zijn online”, dat binnenkort voor het tweede jaar op rij inspiratieavonden belegt voor kerkelijke gemeenten.
Het platform is een initiatief van het deputaatschap kerk en media van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) en het deputaatschap mediazaken van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. Inmiddels zijn ook enkele Nederlandse gereformeerde kerken uitgenodigd, maar zij participeren niet in dit project.
Esther de Hek is de enige betaalde kracht van het platform en coördineert als projectleider de drie inspiratieavonden in mei en juni. Ook beheert zij de onlineactiviteiten van Kerk-zijn online, onder meer via sociale media.
De bijeenkomsten zijn bedoeld voor webmasters van kerkwebsites, voor beheerders van sociale media van gemeenten, voor kerkenraadsleden en redactieleden van kerkbladen en nieuwsbrieven.
Het valt De Hek op dat de ontwikkeling van de onlinepresentatie van kerkelijke gemeenten langzaam gaat. „Een kerk is een vrijwilligersorganisatie, en je moet net de juiste mensen vinden om je site te onderhouden. Daarnaast is het een kwestie van prioriteiten stellen. Wil je als gemeente online zichtbaar zijn? Dan is het belangrijk dat je daar ook mensen met de juiste ervaring voor inzet.”
De inspiratieavonden van vorig jaar waren volgens De Hek een groot succes. „We hebben er ook van geleerd dat mensen graag specifieke informatie willen, gericht op kerkelijke communicatie op internet. Met welke content kan ik bezoekers boeien? Hoe bereik ik mijn doelgroep? Dat soort vragen.”
De projectleider merkte ook dat kerken het lastig vinden om hun kerk op de website en sociale media een eigen profiel te geven. Ze adviseert: „Stel jezelf als gemeente de vraag wie je bent en wat je wilt uitstralen. Laat je online-uitstraling niet te veel afwijken van het profiel van je kerkelijke gemeente. Aanwezigheid op internet is voor veel kerken nog vrij onontgonnen gebied.”
Hoe kan dat?
„Ik heb daar niet zomaar een antwoord op. Veel kerkgangers zijn actief op sociale media en op internet, daar kan het niet aan liggen. Ik denk dat het belang van online aanwezigheid door kerken nog te vaak wordt onderschat, terwijl het een prachtig middel is om de buitenwereld te bereiken. Een kerkblad wordt in kerken iedere maand trouw gemaakt, en dat is goed, maar het bereik via internet is veel groter.”
De oplossing?
„Het is een zoektocht die je gewoon –wel doordacht– moet beginnen. Geef alles rond communicatie in handen van een commissie met deskundige gemeenteleden. Geef hun de eindverantwoordelijkheid voor kerkbode, website en sociale media en ondersteun hen eventueel met trainingen. Het komt de zichtbaarheid van je gemeente zeker ten goede.”
Eric van den Berg van adviesbureau ISI Media is deskundige op het gebied van kerkelijke (online)communicatie en spreekt tijdens de inspiratieavonden van Kerk-zijn online over ”Kerk-zijn online: tussen ideaal en werkelijkheid”. De rooms-katholieke Van den Berg geeft parochies en gemeenten advies en trainingen over websites en sociale media.
Waar gaat het vaak fout?
„Ik vind fout een lastig woord. Het gaat niet fout, maar op het gebied van onlinecommunicatie missen veel kerken mooie kansen. Zo denken de meeste kerken bij het maken van hun site alleen aan hun eigen achterban. Maar waarom richt je je dan niet op een buitenkerkelijke doelgroep? Je kunt op het web diegenen bereiken die nooit in de kerk komen.
Ik zie op kerkelijke websites veel tale Kanaäns. Diensten of vieringen staan bovenaan. Maar waar je moet zijn als je wilt trouwen in de kerk of als je je geliefde vanuit de kerk wilt begraven? Dat is niet altijd even snel te vinden. Er wordt te snel gedacht dat mensen weten bij wie ze moeten zijn.”
U zegt dat een kerkelijke website meer moet verleiden. U bedoelt?
„Laat zien wat je aard is, wat je gebruiken zijn, en probeer zo mensen te bereiken. Dat is toch wat je als kerk wilt? Het zit in het DNA van de kerk om mensen te bereiken met het Evangelie, dat moet op het web zichtbaar zijn.”
Wat is het belangrijkste verschil tussen een kerkbode en een website?
„Een kerkbode bestaat voor het grootste deel uit teksten. Een site werkt anders. Het woordgebruik is anders, net als de manier waarop mensen lezen. Je kunt een bericht uit de kerkbode dan ook niet zomaar op de site zetten. Dat moet korter, bondiger, omdat mensen scannend lezen. De website vervangt de kerkbode niet per se. Verwijs daarom vanuit de kerkbode naar de website of andersom.”
Moet de communicatie in een gemeente gecoördineerd worden door één persoon?
„Zeker niet door één persoon, dan is het risico te groot bij uitval. Liever door een groep vrijwilligers. Zij moeten helder hebben wat het doel is van alle communicatie. Ik kan me voorstellen dat je wilt dat er meer mensen in de kerk komen of gaan geloven. Als dat zo is, weet je meteen waar je op moet inzetten: online. Een website is 24 uur per dag open, zeven dagen per week. Een kerkgebouw gemiddeld zo’n twee uur per week. Nou, dan weet je waar je je prioriteiten kunt stellen.”
Dit is het laatste deel van een drieluik over online kerk-zijn.