Politie wil niet meer in reclame
De Nederlandse politie accepteert niet meer dat bedrijven reclame maken waarin zij de politie misbruiken. „We gunnen iedere ondernemer zijn succes, maar niet over onze rug”, aldus woordvoerder C. den Bakker van de Raad van Hoofdcommissarissen woensdag.
Bakker constateert dat het steeds vaker voorkomt dat bedrijven de politie in hun reclameboodschappen betrekken. „We willen niet op iedere slak zout leggen, maar we kunnen niet accepteren dat op deze manier het vertrouwen in de politie wordt geschaad.”
Verzekeraar Centraal Beheer/ Achmea was net begonnen met een campagne waarin twee politiefunctionarissen het gebruik van carkits stimuleerden. Na overleg met de politie is besloten deze campagne direct te stoppen, zegt Den Bakker. „Hoewel het gebruik van carkits ons als politie natuurlijk wel aanspreekt.”
Ook heeft de politie de introductiecampagne van het nieuwe tabloid Prenza in de kiem gesmoord. Dit nieuwe blad zou worden uitgedeeld door mensen in politie-uniform. „Ook in dit geval is in goed overleg besloten van de campagne af te zien.”
De politie heeft al vaker vervelende ervaringen gehad met reclame-uitingen. Vorig jaar nog dwong zij het weekblad Panorama te stoppen met de omstreden reclame voor een artikel over de integriteit van de politie. De politie was boos over de publiciteitscampagne, omdat daarin de tekst „234 agenten hebben een strafblad, u bent gewaarschuwd” op reclameposters was afgedrukt. Die uiting wekte volgens Den Bakker ten onrechte de indruk dat er bij de politie agenten werken die zich schuldig hebben gemaakt aan ernstige misdrijven.
Hij benadrukt dat de Raad van Hoofdcommissarissen er streng op zal toezien dat de politie voortaan niet meer in reclamecampagnes wordt misbruikt.