Royaan wil met zijn ovensnacks de grens over
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP). De Nederlandse snackfabrikant Royaan, bekend van de merken Kwekkeboom en Van Dobben, wil flink groeien in het buitenland. Troef van de krokettenmaker uit Wijk bij Duurstede is een speciale techniek om snacks uit de oven net zo krokant te laten zijn als frituurhapjes. Die moet straks ook Spanjaarden, Britten en Duitsers naar het vriesvak in de supermarkt lokken.
„In het buitenland heeft niet iedereen een frituurpan, maar met deze techniek maken we onze snacks ook voor de mensen daar interessant”, zegt topman Bart Bakker. Royaan begint dit jaar met de levering aan supermarkten in België. In 2017 volgt een grootschalige gang naar Spanje, daarna andere markten.
Het zullen overigens wel op de lokale smaak afgestemde tussendoortjes worden, bijvoorbeeld met kip, vis of kaas. De oer-Hollandse kroket maakt Royaan alleen voor de Nederlandse consument, en op beperkte schaal voor levering aan toeristen en pensionado’s aan de Spaanse costa’s.
De fabrikant wist de verkopen in Nederland afgelopen jaar al flink op te krikken door de introductie van zijn Kwekkeboom Ovensnacks. Royaan bouwde zijn totale omzet met 15 procent uit tot dik 80 miljoen euro. Het bedrijf haalt nu ongeveer een tiende van zijn omzet van over de grens, voornamelijk als leverancier aan de zakelijke markt. Het is de bedoeling dat dit aandeel komende jaren wordt uitgebreid tot 30 procent.
Royaan bracht donderdag geen winstcijfers naar buiten. Volgens Bakker wordt nu nog veel geïnvesteerd in de nieuwe ovensnacks, waardoor de retailtak van de fabrikant nog verlies draait. Met de levering aan snackbars, kroegen en cateraars was Royaan wel „meer dan winstgevend”, aldus de snackbaas.