ACM onderzoekt prijsmisleiding rijklaar maken auto’s
AMSTERDAM (ANP). Toezichthouder ACM gaat onderzoek doen naar „prijsmisleiding” vanwege het rijklaar maken van auto’s. Volgens de Consumentenbond, die op het onderzoek aandrong, zijn auto’s niet altijd te koop voor de prijs waarmee wordt geadverteerd.
De bond stelt dat een groot deel van de rijklaarmaak- of afleverkosten „onvermijdelijk” zijn en die zouden daarom in de aanbiedingsprijs inbegrepen moeten zitten. Rijklaarmaakkosten zijn de kosten die de verkoper in rekening brengt voor onder meer transport van fabriek naar dealer, kentekenplaten en het geheel of gedeeltelijk vullen van de brandstoftank.
Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond naar de richtprijs en rijklaarmaakkosten bij de veertig meest verkochte autotypen bleek dat deze kosten uiteenliepen tussen de 660 en 1300 euro. „Doordat deze kosten apart worden vermeld, kunnen consumenten autoprijzen slecht vergelijken, of worden zij achteraf verrast met bijkomende kosten”, aldus de consumentenorganisatie.
In 2014 riep de Consumentenbond auto-importeurs al op om „all-inprijzen” te hanteren. Die oproep werd volgens de bond genegeerd en ook van toezeggingen van branchevereniging RAI kwam tot nu toe niets terecht. „Daarom is de toezichthouder ACM nu aan zet”, aldus de Consumentenbond.
De ACM stelde in een reactie dat het onderwerp „transparante tarieven” bij autobedrijven al wel op de agenda stond van de toezichthouder. Maar omdat stappen van de Consumentenbond tot nu toe niet „het gewenste resultaat” hebben opgeleverd, wordt hierop nu actie ondernomen.