Verdiepingsconferentie 25+ in Woerden: Christen zit tussen twee vuren
Christenen hebben te maken met de gevolgen van de secularisatie enerzijds en de toenemende invloed van de islam anderzijds, zo stelde dr. H. Klink zaterdag tijdens de hervormd-gereformeerde verdiepingsconferentie 25+ in het Baken te Woerden. „Het lijkt wel of ze tussen twee vuren zitten.”
De conferentie, met als thema ”Het licht van Jezus in onze tijd” werd door vijftig deelnemers bezocht.
Dr. Klink, hervormd predikant te Hoornaar, wierp in zijn lezing de vraag op wat het christenen te zeggen heeft dat het Evangelie van Jezus Christus het Licht der wereld is. „Als de kerk geroepen is dit Licht te laten schijnen, hoe moeten we dit dan opvatten?”, zo vroeg dr. Klink.
Vanuit het begin van het Evangelie van Johannes stelde hij dat het Licht in de duisternis schijnt, maar dat de duisternis het niet gegrepen heeft. „Maar de duisternis krijgt het Licht niet in zijn greep”, aldus dr. Klink.
De scheiding tussen licht en duisternis gaat volgens hem terug op het scheppingshoofdstuk van Genesis. Johannes schrijft nu dat het licht van God in de wereld komt en alle mensen verlicht. Jezus, het Licht der wereld, kwam tot de Zijnen, het volk van Israël, maar dat nam Hem niet aan. „Het Licht is onder ons, schrijft Johannes, en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien.”
Dr. Klink liet vanuit Johannes 7 en 8 zien hoe het Licht dat in de duisternis schijnt, Zijn glorie laat zien. De broers van Jezus vroegen Hem mee te gaan naar Jeruzalem, naar het Loofhuttenfeest. Jezus weigerde omdat de schare Hem koning wilde maken vanwege de wonderen die Hij deed.
Het Sanhedrin hield zijn hart vast bij de mogelijkheid dat Jezus koning zou worden. De Romeinen zouden dat niet tolereren. „Voor Jezus was het Zijn tijd niet om naar Jeruzalem te gaan. Hij was afhankelijk van Zijn Vader. Wanneer Zijn Vader Hem zendt, is Zijn tijd Gekomen. Dan gaat Hij”, aldus dr. Klink.
In Jeruzalem liep het uit op de verheerlijking van Zijn Vader. In de duisternis die daar heerste, zowel onder de schare als onder de farizeeën en schriftgeleerden, liet Hij Zijn licht schijnen. Vervolgens riep Jezus de schare, die niet op Hem zat te wachten, op om Hem te volgen. „Wie Hem volgde, vormde zo de eerste christelijke gemeente. Wie Hem niet volgde bleef in de duisternis”, zei dr. Klink.
Het Licht van de wereld scheen ook in de tijd van de Reformatie, stelde de predikant. Luther trok zich op aan het licht van Christus. „Zo is het nog steeds”, zei dr. Klink. „Christus haalt ons uit de duisternis, uit ons dilemma tussen toenemende secularisatie en toenemende invloed van de islam.”
Volgens de predikant uit Hoornaar is toont de polarisatie tussen de seculiere wereld en de islam het lege huis van de wereld. „Een partij als D66 werkt het christendom via de voordeur de deur uit en haalt via de achterdeur de islam binnen.”
Christus helpt om uit het dilemma van het lege huis te komen, stelde dr. Klink. Volgens hem moet de kerk weten met welke boodschap ze in de wereld wil staan. „Zou het kunnen dat de olie waarmee de lampen brandend gehouden moeten worden op raakt? De christelijke gemeente moet olie opdiepen. Wij moeten Zijn licht in de duisternis van deze wereld met kracht laten schijnen.”
In een aantal workshops werd ”Jezus, het Licht der wereld”, nader uitgewerkt. Zoals het Licht voor de vluchteling, het Licht schijnend op je werk, het licht op de berg, het Licht dat overwint en hoe te wapenen tegen de duisternis.