Recensie: Geert Bierling speelt orgelconcerten Händel
George Friedrich Händel was in Londen een gevierd musicus. Niet alleen trok hij volle zalen met zijn oratoria, zoals de ”Messiah”, ”Israel in Egypt” en ”Jephta”, maar ook stal hij de show met zijn orgelconcerto’s.
Deze stukken voor klein orkest en orgel werden als ”intermezzi” gespeeld bij deze oratoria. Händel zelf was daarbij de virtuoze solist op het orgel. Hij werd er mateloos populair mee, en daarom werden zijn concerto’s al spoedig uitgegeven, niet alleen in een versie voor orgel en orkest, maar ook voor orgel solo.
Geert Bierling kwam als stadsorganist van Rotterdam op het sympathieke idee om deze orgelversies op ‘zijn’ Doelenorgel nieuw leven in te blazen. Hij voerde ze allemaal uit en legde de ”Third set of six concertos” ook vast op cd. Daarbij ging Bierling niet over één nacht ijs: hij heeft zich grondig verdiept in de orgels uit Händels tijd, de uitvoeringspraktijk en de vertaling naar het Doelenorgel. Dat heeft geresulteerd in een aansprekende cd, die deze easy listeningmuziek optimaal laat horen. Bierling weet daarbij het reusachtige instrument heel overtuigend te laten klinken in vooral kleine combinaties, die recht doen aan de doorzichtigheid en virtuositeit van de muziek.
Het realiseren van een viermanualige vrijstaande mechanische speeltafel in de Rotterdamse Doelen was destijds een waar huzarenstukje van Flentrop. Bierling had sommige versieringen wat mij betreft nog wat meer kunnen uitbuiten, maar ik vermoed dat de complexe tractuur van het orgel dit eenvoudigweg niet toelaat. Zoals gebruikelijk in de baroktijd improviseert Bierling er lustig op los, met name in de verbindende korte adagiodeeltjes.
Handel – Organ Concertos Opus 7 – Geert Bierling; Classical Records (CR 092015); € 15,-; www.geertbierling.nl
Uit: Concerto in A major (HWV 307)
Uit: Concerto in G minor (HWV 310)
Uit: Concerto in B-flat major (HWV 306)