Economie

Fresco: Visserijsector moet het verhaal van de vis gaan vertellen

SCHEVENINGEN. Voor de meeste consumenten is vis een onzichtbaar, onbekend en onbemind product. Daar ligt dus een schone taak voor de visserijsector: zijn product én zichzelf beter op de kaart zetten. Door het verhaal van de vis te vertellen.

Redactie economie
17 March 2016 12:07Gewijzigd op 16 November 2020 02:14
Een Nederlandse kottervisser aan het werk op zee. beeld RD
Een Nederlandse kottervisser aan het werk op zee. beeld RD

Dat kan bijvoorbeeld door consumenten te laten zien waar en hoe de vis wordt gevangen, of via filmpjes op YouTube waarin vissers vertellen over hun werk, schetste prof. dr. ir. Louise Fresco woensdag tijdens de bijeenkomst ”Vis op de kaart” in de Scheveningse vis­afslag.

De voorzitter van de raad van bestuur van de Wageningse universiteit verwacht dat de vraag naar vis tot 2030 wereldwijd zal toenemen met 100 miljoen ton.

De sector moet daarop inspelen door de biodiversiteit in zeeën en oceanen beter te benutten. Nu concentreert die zich vooral op vis, maar ook in algen en zeewier „zit nog veel potentieel”, schetste Fresco.

En behalve van de verkoop van vis zou de sector veel meer werk kunnen maken van het vermarkten van bestanddelen van vis, zoals vetzuren en hormonen, al dan niet verpakt in andere producten.

Ook op het terrein van de visteelt is de komende decennia nog een wereld te winnen, aldus Fresco, zeker in Afrikaanse landen waarvan de economie snel groeit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer