Het Parool: ’Kleinduimpje’ van de krantenwereld
Het Parool is woensdag voor het eerst verschenen in het zogeheten tabloidformaat. In Paradiso in Amsterdam werd de nieuwe krant feestelijk gepresenteerd. Het Parool opent met het kleinere, handzame formaat de jacht op nieuwe lezers en gaat als ’Kleinduimpje’ de concurrentie aan met de grote kranten in Nederland.
De Amsterdamse krant is de eerste betaalde krant in Nederland die in zijn geheel op de grootte van een halve krantenpagina verschijnt. In het buitenland, vooral in Engeland, is de tabloid al zeer gangbaar. In Nederland was het formaat bekend van de gratis kranten Spits! en Metro en van bijlages. De bijlage PS van Het Parool verscheen altijd al op halfformaat. Hetzelfde geldt voor het nieuwe Sportwereld van het Algemeen Dagblad.
De allereerste tabloid werd aan de persen uitgereikt aan de enige nog levende oprichter van Het Parool, Wim van Norden. Van verzetskrant tot herboren tabloid, makkelijk is het bestaan van Het Parool nooit geweest. De krant stapte afgelopen jaar uit het uitgeversconcern PCM, verhuisde en ging zelfstandig verder. Directeur Frits Campagne memoreerde woensdag Van Nordens woorden: „We zijn ooit met 1000 gulden begonnen. Zolang die niet op zijn, is er niets aan de hand."
De krant werd woensdag per brommer Paradiso binnengereden door ’Annie’. Hoewel de krant vers van de pers kwam, wist zij toch al enkele opvallende voordelen van het nieuwe formaat te noemen. Zo hapt een makreeltje lekker weg van de krant, heeft de krant opgerold als wapen meer grip en verschijnt Het Parool voortaan in perfect kattenbakformaat.