Klant profiteert van prijzenslag banken
AMSTERDAM. Klanten gaan fors minder betalen voor hun betaalrekening en hun bankpas. Dat is te danken aan een prijzenslag tussen de banken.
ABN AMRO verlaagt de prijs van het betaalpakket met bijna 60 procent. Klanten kunnen voortaan kiezen uit drie betaalpakketten die meer zijn toegesneden op hun behoeften, zo maakte de bank vrijdag bekend. Hierdoor is het voor de klant duidelijker waarvoor hij betaalt. Volgens de bank gaan 2,2 miljoen particuliere klanten met een betaalrekening erop vooruit.
Uit klantonderzoek van ABN AMRO blijkt dat veel mensen behoefte hebben aan een eenvoudig betaalpakket, bijvoorbeeld zonder creditcard. De bank meldt dat 900.000 klanten nu automatisch een „scherp geprijsd” standaardpakket krijgen. Dat scheelt hen 22 euro per jaar. Ook andere klanten kunnen overigens voor dit pakket kiezen. Voor het duurste pakket betalen klanten wel meer dan tot nu toe. Daartegenover staan diverse extra’s, waaronder rente over een positief saldo.
Bij onderzoeken van de Consumentenbond staan de kosten van betaalpakketten steevast in de top-vijf van grootste ergernissen van bankklanten. ABN AMRO zegt daar iets aan te wilen doen. Zo’n 95 procent van de 3,5 miljoen klanten met een betaalrekening gaat er in de nieuwe situatie op vooruit, stelt de bank donderdag in het Algemeen Dagblad. De actie kost de bank volgens het AD tientallen miljoenen euro’s. De bank zou hopen op een forse toeloop aan nieuwe klanten.
Een betaalrekening met bankpas en internetbankieren kost bij ABN AMRO vanaf april 1,40 euro per maand in plaats van de huidige 3,25 euro. Rabobank is nu al goedkoper met 1,20 per maand en gaat de kosten verder verlagen. Klanten van SNS betalen 2,50 euro en die van ING 1,45 euro. Rabobank verwacht dat twee derde van zijn klanten uiteindelijk goedkoper uit is.