Britse evangelicalen: Hebzucht grote zonde
LONDEN. Vier vijfde (81 procent) van de Britse evangelicalen ziet hebzucht als een van de grootste zonden van deze tijd.
Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerd onderzoek van de Britse Evangelische Alliantie. Het magazine Idea van de organisatie hield onder zo’n 1500 evangelicalen in het Verenigd Koninkrijk een onderzoek naar hun gedrag als consument.
Bijna allemaal (96 procent) zijn de ondervraagden van mening dat mensen van God de opdracht hebben gekregen om zorg te dragen voor het welzijn van de schepping en het milieu.
Verder is 84 procent het ermee eens dat er niets verkeerds aan is om te genieten van de materiële dingen die God geeft.
Over reclame lopen de opvattingen verder uiteen. Een grote meerderheid (82 procent) zegt weerstand te bieden aan de meeste reclameboodschappen die ze tegenkomen. Minder dan de helft (44 procent) is echter van mening dat de reclame-industrie een onethische bedrijfstak is. Wel vindt twee derde dat er strengere regelgeving rond reclame nodig is.
Als het gaat om actievoeren, staan de Britse evangelicalen niet vooraan. Slechts 28 procent van de ondervraagden zegt het afgelopen jaar een bedrijf vanwege onethische praktijken geboycot te hebben.
De redactie van Idea voegt in ieder geval wel de daad bij het woord. Vier auteurs gingen een „ethische uitdaging” aan. Hoofdredacteur Amaris Cole droeg een week dezelfde kleren. Anderen kochten in die periode uitsluitend lokale producten, gaven geen geld uit of aten geen vlees.