Wolters Kluwer groeit in Amerika en Azië
ALPHEN AAN DEN RIJN (ANP). Wolters Kluwer heeft zijn omzet en winst vorig jaar stevig kunnen uitbouwen. De informatieleverancier deed vooral goede zaken in Noord-Amerika en Azië, waar het bedrijf voornamelijk digitale producten aanbiedt. Daarbij profiteerde Wolters Kluwer ook erg van gunstige wisselkoerseffecten.
De omzet groeide met 15 procent naar 4,2 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen en zonder overnames mee te rekenen resteerde een plus van 3 procent. De nettowinst ging met bijna een kwart (24 procent) omhoog naar 583 miljoen euro.
Topvrouw Nancy McKinstry verwacht de stijgende lijn van 2015 dit jaar verder te kunnen doortrekken. Bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg werden de verkopen afgelopen jaar fors opgevoerd. Wolters Kluwer kwam onder meer met een Chinese versie van dokterstool UpToDate.
In Europa kampt het bedrijf nog wel met moeilijke marktomstandigheden. Hier behelst ouderwets drukwerk nog een groot deel van de verkopen. De printmarkt loopt al langer terug en Wolters Kluwer richt zich ook in Europa steeds meer op nieuwe media.