Binnenland

Sleepboot op stroom strandt na stroomuitval

DEN HELDER. Gestrand in het zicht van de haven. De gloednieuwe hybride sleepboot van de Koninklijke Marine –voortgestuwd met diesel en elektriciteit– is zaterdag bij aankomst in Den Helder stilgevallen. Door stroomuitval.

Redactie binnenland
22 February 2016 12:02Gewijzigd op 16 November 2020 01:38
De Zr.Ms. Noordzee strandde zaterdag in het zicht van de haven van Den Helder. Oorzaak: stroomuitval. beeld Defensie
De Zr.Ms. Noordzee strandde zaterdag in het zicht van de haven van Den Helder. Oorzaak: stroomuitval. beeld Defensie

De marine nam zaterdag de eerste van drie nieuwe sleepboten in ontvangst in de haven van Den Helder. De eerste hybride sleper –lengte 28,67 meter– is gebouwd door Damen Shipyards in Roemenië. De Zr.Ms. Noordzee moest in een maand tijd dik 3700 zeemijl (6850 kilometer) afleggen om Nederland te bereiken.

Tijdens het laatste stukje van de reis, ter hoogte van Callantsoog, viel de stroom aan boord van de Zr.Ms. Noordzee volledig uit. Het schip moest door een andere marinesleper op sleeptouw worden genomen naar Den Helder. Na verloop van tijd slaagde de bemanning erin de stroomvoorziening weer aan de praat te krijgen.

„Damen verhelpt deze week alle storingen die we tijdens de reis hebben ontdekt”, meldt luitenant-ter-zee Herman Schooljan, hoofd van de Nautische Dienst.

De nieuwe sleepboot is met een van trekkracht 60 ton de grootste krachtpatser in de geschiedenis van de marine. Z’n voorgangers bleven steken op 22 ton. De marine heeft de extra trekkracht nodig om ook het grootste marineschip, de Zr.Ms. Karel Doorman, door de haven te kunnen loodsen.

Drie nieuwe sleepvaartuigen vervangen vier van de vijf huidige sleepboten uit de Lingeklasse. Alleen de Zr.Ms. Gouwe, tien jaar jonger dan de rest, blijft in de vaart. De hybride sleepboten verbruiken minder brandstof en stoten minder schadelijke stoffen uit. Niet-gebruikte elektriciteit wordt opgeslagen om gebruikt te worden in huishoudelijke systemen aan boord.

Minister Hennis (Defensie) wil met de aanschaf van hybride vaartuigen het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen. Ze streeft ernaar de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in 2030 met zeker 20 procent te verminderen. Legerkampen moeten in 2050 volledig duurzaam zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer