Omzet niet-voedingswinkels licht gestegen
AMSTELVEEN (ANP). De gezamenlijke omzet van winkels exclusief levensmiddelen (non-food) is in het vierde kwartaal van vorig jaar met 1 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker GfK donderdag heeft gepubliceerd.
Volgens GfK zijn er wel grote verschillen te zien in de afzonderlijke sectoren. Zo ging de omzet bij winkels op het gebied van entertainment en telecom met 10 procent omhoog en bij doe-het-zelfzaken was een stijging van 6 procent te zien. Ook bij zaken voor boeken en kleine en grote huishoudelijke apparaten namen de opbrengsten toe.
Daar stond echter een lagere omzet tegenover bij winkels voor fietsen (min 20 procent). Dat had vooral te maken met een sterke fietsenverkoop een jaar eerder, omdat toen werd geprofiteerd van de regeling voor een fiets van de zaak die eind 2014 afliep. Verder daalde de omzet bij winkels voor IT (min 6,4 procent), fashion en consumentenelektronica (min 2,6 procent) en foto, aldus GfK.