Ouderen stappen op de retro-motorfiets
UTRECHT (ANP). Ook in de motorwereld is de terugkeer van iconische retro-modellen uit de jaren zestig en zeventig een trend. Dat komt voor een belangrijk deel doordat de gemiddelde leeftijd van motorrijders de laatste jaren steeds hoger is komen te liggen.
„De motoren waar deze motorrijders vroeger van droomden liggen nu binnen handbereik. Nu kunnen zij zich deze motors veroorloven. Retro is sowieso een maatschappelijk hot thema”, vertelt Anne-Marie Vos van de MOTORbeurs Utrecht, in aanloop naar het begin van de tentoonstelling later deze week.
De nieuwste ‘moderne klassiekers’, van merken als Yamaha, BMW en Triumph, zijn daar vanaf donderdag tot en met zondag volop te bewonderen. De Utrechtse beurs is traditioneel het begin van het nieuwe motorseizoen.
In Nederland is bijna 60 procent van de motorrijders 45 jaar of ouder. Toch spreken de vernieuwde ‘vintage-motoren’ ook jongeren aan. „Juist onder een jonge doelgroep is alles wat retro is zeer attractief. Zij vinden zo’n classic motor cool, sexy en vooral toegankelijk”, aldus Vos.
Het afgelopen jaar haalden weer meer mensen hun motorrijbewijs. 22.283 mensen legden hun rijexamen met goed gevolg af, een stijging van 15,4 procent ten opzichte van een jaar eerder, meldt Bovag. Sinds 2013 stijgt het aantal mensen dat een motorrijbewijs haalt elk jaar en dus groeit ook de doelgroep voor de MOTORbeurs.
Behalve voor retro-motoren is er dit jaar op die beurs ook speciale aandacht voor mensen die graag zelf sleutelen aan hun oude motor. Zij krijgen uiteenlopende tips van professionals over het naar eigen inzicht ombouwen van hun fiets tot zogeheten ‘street bike’, ‘café racer’ of ‘custom bike’. Ook leren doe-het-zelvers hoe ze moeten reviseren, airbrushen, een zadel kunnen overtrekken of een gedeukte tank uitkloppen. „Het zelf sleutelen aan oude motoren is weer helemaal in”, vertelt Vos van de motorbeurs.