Lamp ophangen, tablet kopen, heg knippen
„Is dit hoog genoeg?” Twee medewerkers van de Klussendienst Gorinchem bevestigen bij Maja Joop-de Haan een plank boven de magnetron. Het is niet de eerste keer dat ze bij haar aan het werk zijn. Ze is in haar nopjes met hun inzet. „Het zou een ramp zijn als er geen klussendienst bestond.”
De inwoonster van Gorinchem (80) zegt veel plezier van de klussendienst te hebben. „Nadat mijn man was overleden, zat ik onthand. Wie kon ik vragen om een schilderij of een lamp op te hangen? Mijn zoon woont in Duitsland en mijn schoonzoon reist de wereld rond. Mijn kinderen zijn bereid veel voor mij te doen, maar als ze langskomen wil ik hen niet met allerlei klussen opzadelen. Het zou vervelend zijn als er geen klussendienst was, dan zou ik voor elk klusje een beroepskracht moeten laten komen. En dat is veel duurder.”
Om gebruik te kunnen maken van de diensten van de Stichting Klussendienst voor ouderen, gehandicapten en langdurig zieken moeten inwoners van Gorinchem lid worden van de stichting. Dit kost hun 20 euro per jaar. Een klus kost 3,25 euro per halfuur per klussenman. De dienst heeft twee vaste medewerkers in dienst, Henk van der Sloot en Alex van Beusekom, en kan daarnaast een beroep doen op verschillende vrijwilligers.
Kapot lampje
De afgelopen jaren groeide de klussendienst gestaag naar circa 600 leden, vertelt Plonia Boer in het gemeentehuis van Gorinchem. De gemeenteambtenaar is samen met haar collega Diny Spekkink het aanspreekpunt van de klussendienst. Boer regelt de financiële zaken, Spekkink zorgt voor de planning. Beiden doen dit naast hun gewone werk.
Boer: „We groeien vooral dankzij mond-tot-mondreclame. De veranderingen in de zorg hebben voor extra aanwas gezorgd. Tegenwoordig komt er wekelijks minstens één lid bij. Die groei zal voorlopig niet stoppen, omdat ouderen langer thuis moeten blijven wonen. Ruim 90 procent van onze leden is 65-plusser en circa 70 procent is vrouw.”
Spekkink: „Dat wij mensen in vaste dienst hebben zorgt voor continuïteit. Als iemand belt met een acuut probleem proberen we dezelfde dag of de volgende dag bij hem langs te gaan. Ook bij een kapot lampje als daardoor een onveilige situatie ontstaat.” Boer: „Je moet er toch niet aan denken dat een oudere zelf op een krukje gaat staan om zo’n lampje te vervangen?”
Mooiste baan
De plank boven de magnetron hangt inmiddels bij Joop. „Daardoor krijg ik meer ruimte op mijn aanrecht.” „Zullen we eerst een bakkie doen?”, stelt Joop voor. „Lekker”, reageren de klussenmannen. Na de koffie verkassen de mannen naar de badkamer om een glazen hoekplankje te bevestigen. Zowel de plank voor de keuken als dit hoekplankje hebben ze zelf bij Karwei aangeschaft. „Wel zo makkelijk”, vindt Joop. „Ze kennen mijn smaak.”
Van Beusekom (52) is medewerker van het eerste uur bij de klussendienst. Hij heeft plezier in zijn werk. „Ik krijg van alles onder handen. Meestal leuke klussen als schilderijen, lampen of rolgordijnen ophangen, accessoires in een badkamer, keuken of toilet bevestigen en tuinieren.”
Van der Sloot (63) werkt ruim vijf jaar bij de Klussendienst Gorinchem. „Dit is de mooiste baan die ik ooit heb gehad. Ik geniet enorm van de contacten en van de variatie. Onlangs zette ik voor mevrouw Joop een tv-kastje in elkaar. Niet veel later kocht ik samen met een 80-jarige een iPad, vervolgens heb ik de benodigde programma’s geïnstalleerd en adviezen gegeven.”
Eigenwaarde
Van Beusekom: „Je krijgt een band met mensen als je regelmatig bij hen komt.” Van der Sloot: „Mevrouw Joop had pas pannenkoeken gebakken en voor twee personen gedekt. Ze stond erop dat ik meeat. De klant staat centraal. Daarom maken we tijd voor een bak koffie en een praatje.”
Spekkink: „Onze klussendienst heeft ook een sociale functie. Alex en Henk informeren naar de gezondheid, naar de kinderen en gaan na of mensen voldoende aanspraak hebben. Dat onze leden dankzij de boodschappendienst naar de winkel kunnen, brengt leven in de brouwerij. Ouderen kijken ernaar uit.”
Mensen ervaren geen drempel om de klussendienst te bellen, denken de medewerkers. Boer: „Het inschakelen van onze dienst geeft hun juist een gevoel van eigenwaarde. Onze leden moeten zo vaak een beroep doen op familie en vrienden en dankjewel zeggen. Nu maken ze zelf een afspraak, bepalen ze wanneer de klus moet worden uitgevoerd en geven ze een kleine bijdrage in de kosten.”
Fitness
De meeste klanten zijn dik tevreden met de dienstverlening, weet Van Beusekom. „Een enkeling vraagt ons ter plekke extra klussen te doen. Als dat niet in onze agenda past, reageert iemand soms teleurgesteld.”
Jo van Rossem-Lekkerkerk (79) ontvangt de klussenmannen hartelijk: „Hoe maken jullie het?” De inwoonster van Gorinchem zit in een rolstoel en maakt vooral gebruik van de vervoersmogelijkheid van de klussendienst. „Op maandag ga ik naar fitness. Niets ten nadele van taxidiensten, maar bij de klussendienst hoef ik geen halfuur te wachten. De chauffeur is altijd keurig op tijd, komt mij in mijn appartement ophalen en brengt mij er na afloop ook weer terug.”
Van Rossem laat de klussenmannen af en toe de ramen van haar balkon wassen. „Die neemt de glazenwasser niet mee, omdat dit niet in het contract zit.” Ze is bijzonder te spreken over de klussendienst. „De servicegraad is hoog. Als mijn zwager op vakantie is en er zich opeens een probleempje voordoet, zou ik de klussendienst bellen.”
Ivo ’t Lam: Zonder klussendienst kan ik niet in mijn huis blijven wonen
Tiny Hofland (63) is een van de honderden klanten van de klussendienst in Gorinchem (zie ook ”Lamp ophangen, tablet kopen, heg knippen”). Ze rijdt elke dinsdag met de boodschappentaxi naar een winkelcentrum in Gorinchem-Oost. „Al meer dan tien jaar. Ik ben visueel gehandicapt. Om boodschappen te kunnen doen, ben ik op anderen aangewezen. De chauffeur, vrijwilliger Paul Grootveld, haalt de boodschappen uit de schappen van de supermarkt en zet ze thuis in de keuken of in de schuur. Als ik ga pinnen, kijkt Paul of er niemand staat mee te gluren.”
Hofland is blij met de boodschappentaxi. „Het levert mij ook sociale contacten op.” Als er thuis een klusje te doen is, weet ze de klussendienst ook te vinden, onder andere voor het schoonspuiten van haar terras. „Soms maak ik gebruik van het personenvervoer van de klussendienst, bijvoorbeeld als ik met mijn geleidehond naar de dierenarts moet of als ik ergens op visite wil gaan.”
Ivo ’t Lam (91), grondlegger van Woord en Daad, maakt inmiddels zo’n drie jaar „dankbaar” gebruik van de klussendienst in zijn woonplaats. „Jaarlijks zo’n vijftien keer. De mensen helpen in de tuin met het snoeien, onkruid verwijderen en spitten. Dat soort zware klussen lukt mij niet meer, omdat ik snel uitgeput raak. Ook voor probleempjes binnenshuis bel ik de klussendienst. Of het nu om een likje verf of om het vervangen van een tl-bak gaat.”
’t Lam woont in een vrijstaand huis met een grote tuin. „Mijn kinderen wonen niet bij mij in de buurt. Ik kan hun niet vragen om te klussen. Een van mijn kinderen stelde eens voor om te verhuizen, maar dat wil ik nog niet. In dit huis liggen de herinneringen aan mijn overleden vrouw en aan mijn kinderen. Als de klussendienst er niet was, zou ik hier niet meer kunnen blijven.”
De mensen van de klussendienst zijn behulpzaam en vriendelijk, ervaart ’t Lam. Evenals de andere klanten weet hij geen verbeterpunten te noemen. „Ik heb er begrip voor dat ze niet alle klussen aanpakken. Eens vroeg ik om de dakgoot te schilderen, maar toen werd ik doorverwezen naar een schilder. Een klus mag niet langer dan anderhalf uur duren.”
Ida Boiten-Schouten (86) is al jaren lid van de klussendienst. „Het lukt mij niet meer om zelf mee te gaan naar de winkel. Daarom bel ik wekelijks mijn boodschappenlijstje door naar de klussendienst. Vrijwilliger Paul Grootveld haalt de boodschappen en levert ze thuis af. Ik vind dat echt geweldig.”
Soms vraagt Boiten de dienst om haar grote balkon schoon te maken. Ze trekt vaker aan de bel voor vervoer naar het ziekenhuis. „De chauffeur brengt mij dan tot op de poli of vraagt in de ziekenhuishal of de gastvrouw of -heer mij daar wil brengen. Na afloop van het doktersbezoek kan ik de chauffeur weer bellen en ben ik een kwartier later in de rolstoelbus weer op weg naar huis.”
Klussendienst Gorinchem
Klussendienst Gorinchem is niet uniek. Nederland telt meer klussendiensten, onder andere in Bergambacht, Geldermalsen, Hoogeveen, Oosterhout en Spijkenisse. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze kleine klussen in en om het huis uitvoeren voor senioren, mensen met een beperking, chronisch zieken en soms voor mensen met een smalle beurs. De ene klussendienst werkt met vrijwilligers, de andere heeft vaste medewerkers in dienst.
De klussendienst voor ouderen, gehandicapten en langdurig zieken in Gorinchem bestaat sinds 1995. Vanaf 2001 is het een stichting, waarin woningcorporatie Poort6, Rivas Zorggroep en de gemeente Gorinchem zitting hebben. Medewerkers van de klussendienst verrichten eenvoudige werkzaamheden in en om de woning.
De Gorinchemse klussendienst heeft twee klussenmannen in dienst. Daarnaast kunnen ze een tuin- en een strijkvrijwilliger en zes vrijwilligers als chauffeur inzetten. Op dinsdag en donderdag is er een gratis boodschappentaxi. Mensen worden thuis opgehaald, begeleid in een winkelcentrum en vervolgens thuisgebracht. De vrijwilligers begeleiden desgewenst ook mensen bij een bezoek aan de tandarts, het ziekenhuis en bijvoorbeeld culturele activiteiten.
Inwoners van Gorinchem kunnen ook kiezen voor een Plusabonnement van 75 euro per jaar. Bij dit abonnement wordt de afvalcontainer bij de weg gezet, de stoep en/of het pad sneeuwvrij gemaakt en de kerstboom op- en afgetuigd.