Jongeren omgekocht door jeugdinstellingen
RIJSWIJK (ANP). Groepsleiders van instellingen voor gesloten jeugdhulp en justitiële jeugdinrichtingen kopen jongeren om in de hoop dat zij hun klachten voor zich houden. Dat doen ze door de jongeren eten, drinken, verlof, geld of andere materiële zaken aan te bieden, blijkt uit een onderzoek van Kinderombudsman Marc Dullaert.
Verantwoordelijk staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Veiligheid en Justitie) wil „alle feiten op tafel krijgen”, meldt zijn ministerie. Er komt een brief over de kwestie, maar wanneer deze naar de Tweede Kamer wordt gestuurd, is nog niet duidelijk. „Omkopen kan absoluut niet”, aldus Dijkhoff.
De medewerkers, die vaak het onderwerp van de klacht zijn, gaan niet serieus met de klachten om en bestempelen het klagen van de jongeren vaak als ‘respectloos’, schrijft de Kinderombudsman. Zo werden jongeren die de hele dag in hun kamer moesten blijven omdat een groepsleider een begrafenis had, gecompenseerd met chips en cola. „Ik wil niet omgekocht worden, ik wil dat er serieus naar mijn zaak wordt gekeken”, aldus een van de jongeren met wie de ombudsman sprak.
Om de klachtenprocedure te verbeteren stelt Dullaert tien regels en nadere aanbevelingen op, waarin staat dat jongeren beter moeten worden geïnformeerd over hoe zij kunnen klagen. Ook staat in deze regels dat de jongeren zelf bepalen waarover zij klagen, dat de klachten moeten worden behandeld door een onafhankelijk persoon en dat de afhandeling sneller moet.
De nieuwe regels worden verspreid aan jeugdinstellingen. Ook komt er een brochure voor jongeren in een gesloten inrichting, om hen voor te lichten over klachtenprocedures.
Vanuit de Tweede Kamer is vrijdag ook al gereageerd op het rapport. GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman noemt het „schokkend” dat jongeren niet gehoord worden. D66-Kamerlid Vera Bergman wil in debat met de staatssecretaris over het onderwerp.