Binnenland

Claimstichting inventariseert treindrukte

UTRECHT (ANP). Ruim 8300 treinreizigers die zich hebben aangesloten bij de stichting ConsumentenClaim wordt de komende dagen gevraagd hoe zij de NS-maatregelen tegen overvolle treinen ervaren.

28 January 2016 14:20Gewijzigd op 16 November 2020 01:01

De enquêteformulieren worden donderdag verspreid onder de NS-klanten die zich in november bij de stichting aanmeldden met hun ergernis over onder meer het gebrek aan zitplaatsen. Destijds waren zij het zat dat ze vaak moesten staan in de trein. Volgens directeur Stef Smit van ConsumentenClaim is sindsdien constructief overleg gevoerd met de Nederlandse Spoorwegen en heeft de vervoerder inspraak gehad bij de vraagstelling in het enquêteformulier. De stichting stelde NS in november voor de keuze: óf iets doen tegen de overvolle spitstreinen, óf de reizigers een schadevergoeding betalen.

De NS kondigde kort voor Kerstmis maatregelen aan tegen de drukte, mede na aandringen door staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur). De NS knapt oude dubbeldekkers op en de Mat ’64 (ook wel bekend als ‘Apekop’) blijft langer rijden. Verder wordt de verhouding tussen eerste- en tweedeklaszitplaatsen aangepast.

ConsumentenClaim verwacht begin februari de uitkomsten van het onderzoek. „We willen weten of de drukte in de spitstreinen inmiddels verminderd is”, aldus Smit. Hij heeft toegezegd de resultaten met de NS te bespreken.

De NS zegt het „prima” te vinden dat de stichting eigen onderzoek doet onder de reizigers. De vervoerder wil zelf pas in maart de balans opmaken, omdat volgens NS dan een beter zicht bestaat op de effecten van de maatregelen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer