„Vooruitzichten winkelbranche verbeteren”
AMSTERDAM (ANP). De vooruitzichten voor de Nederlandse detailhandel worden beter. Het economisch bureau van ABN AMRO ziet hoopgevende signalen voor winkeliers. De bank verwacht onder meer dat de kledingverkopen verdere groei zullen laten zien.
De detailhandel als geheel laat in 2016 waarschijnlijk een verkoopplus zien van 2,25 procent. Voor 2017 rekent de bank op eenzelfde percentage. Dat komt neer op een lichte verbetering ten opzichte van de 2 procent groei van vorig jaar.
Bekende winkels als warenhuisketen V&D en schoengigant Macintosh vielen onlangs om. Toch was vorig jaar en ook al in 2014 branchebreed sprake van herstel van de verkopen, constateerde ABN AMRO. De sector komt echter van ver. Verkoopvolumes liggen nog altijd meer dan 10 procent lager dan acht jaar terug. Door de grote concurrentie, onder meer van webwinkels, blijft er bovendien een behoorlijke druk op de winstmarges bestaan.
Vooral voor kledingzaken is de winstgevendheid een punt van zorg. Winkeliers hebben hun prijzen de laatste jaren flink moeten terugschroeven, om de klandizie zoveel mogelijk op peil te houden. Sinds 2007 is kleding ongeveer 1,7 procent goedkoper geworden, terwijl de inflatie in dezelfde periode 14,8 procent bedroeg. Dat verklaart voor een deel dat de winstmarges flinterdun zijn geworden, stellen de economen.
Een ander hoofdpijndossier vormt de koersdaling van de euro ten opzichte van de dollar. Kledingzaken rekenen hun inkopen veelal in dollars af en zijn nu dus duurder uit. Veel winkels gaan de gevolgen van de dure dollar komende tijd nog voelen, voorziet ABN AMRO.