NS: Reiziger mag maximaal kwartier staan
De Nederlandse Spoorwegen vinden dat reizigers bij gebrek aan zitplaatsen niet langer dan een kwartier in een trein moeten staan.
In treinen voor het stadsgewestelijke vervoer maakt de NS meer deuren zodat er ook meer staanplaatsen zijn. Deze treinen stoppen vaak. Voor intercity’s, waarmee een rit vaak langer dan een kwartier duurt, verandert er niets.
De NS is al enige tijd bezig om de zogenaamde Sprinters te verbouwen. Deze treinen rijden op trajecten met veel haltes. „We willen voldoende capaciteit in onze treinen hebben om de spits goed af te kunnen handelen”, aldus een woordvoerder van de NS woensdag.
Het getal van een kwartier is volgens de woordvoerder een streven. „In treinen in de spits gaat het er net zo aan toe als in de bus of metro”, legt de woorvoerder uit. „In de tram komt het ook voor dat iemand staat en later gaat zitten als een ander uitstapt.”
De NS verklaart dat een zitplaats voor iedereen in de spits het openbaar vervoer onbetaalbaar maakt. Er moeten dan nog grotere investeringen in treinen worden gedaan. Nu is het zo dat tweederde van de zitplaatsen onbenut blijft tijdens de rustige uren.
De afgelopen jaren heeft de NS veel geld gestoken in nieuwe treinen. Sinds december vorig jaar rijden de eerste gemoderniseerde Sprinters in de regio Amsterdam. In de loop van het jaar verbouwt de NS meer van die treinen. Dan gaan deze ook rijden tussen Alkmaar, Amsterdam en Utrecht. Verder bereidt de NS de bestelling van een nieuw soort Sprinter voor. Vorig jaar werden er 150 nieuwe dubbeldekkers in gebruik genomen. Dit jaar komen er 150 rijtuigen bij.
GroenLinks vindt de houding van de NS onacceptabel. Volgens de partij lijken de Spoorwegen volledig vrij spel te krijgen. GroenLinks meent dat de reiziger in de kou staat en wil binnen een week opheldering van staatssecretaris Schultz (Verkeer).