Recensie: Pianoconcerten van Grieg en Saint-Saëns
Het romantische pianoconcert is populair. Geen wonder: de spannende dialogen tussen piano en orkest, de afwisseling tussen virtuositeit en romantische mijmering houden altijd weer de luisteraars in hun ban.
Zeker het pianoconcert van Grieg is een publiekslieveling. Grieg schreef het toen hij 25 jaar was, een jeugdwerk dus. Niemand minder dan Liszt was lovend over het werk, waarna het aan een zegetocht begon. Die duurt tot op heden voort en er zijn talloze opnames van gemaakt. Je kunt je afvragen of er behoefte was aan weer een nieuwe opname, maar die vraag kan positief beantwoord worden. De Oekraïense pianist Vadym Kholodenko is een virtuoos. Iedere noot zit bij hem op zijn plaats. Toch levert hij geen louter ‘vuurwerk’ af. Hij benadrukt juist de lyriek van het werk, waardoor de Noorse elementen in Griegs muziek de aandacht krijgen die ze verdienen. Het Noorse radio-orkest, onder leiding van Miguel Harth-Bedoya, staat hem in dezelfde geest terzijde, met fraai gespeelde partijen voor lage strijkers en koperblazers.
De uitvoering van het tweede pianoconcert van Saint-Saëns doet er overigens niet voor onder. Saint-Saëns schreef het in 1868 in drie weken tijd. Tijdens de première speelde de componist zelf de solopartij, waarbij hij heel knap nog niet voltooide gedeelten improviserend overbrugde. En luister eens naar de openingsmaten: alsof er een Bachprelude begint! Het is de opmaat tot een breed uitgesponnen lyrisch eerste deel. Daarop volgt een zwierig Scherzando. In de vurige finale kan Kholodenko echt uitpakken.
De opname van de beide prachtig uitgevoerde concerten is wat direct, maar wel mooi gedetailleerd.
Grieg – Saint-Saëns – Piano Concertos – Vadym Kholodenko – The Norwegian Radio Orchestra – Miguel Harth-Bedoya; Harmonia Mundi (HMU 907629); € 14,95; www.harmoniamundi.com
Uit: Piano Concerto in A minor, opus 16 (Grieg)
Uit: Piano Concerto No. 2 in G minor, opus 22 (Saint-Saëns)
Uit: Piano Concerto No. 2 in G minor, opus 22 (Saint-Saëns)