Dure dollar helpt Ahold aan fors meer omzet
ZAANDAM (ANP). Supermarktconcern Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2015 een omzet behaald van 9,8 miljard euro, ruim een vijfde meer dan een jaar eerder. Dat maakte het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Bol.com donderdag bekend.
De groei is met name te danken aan de dure dollar en het feit dat het kwartaal een week meer telde dan een jaar eerder.
Daarvoor gecorrigeerd was de groei 3,1 procent. In Nederland nam de omzet met 15 procent toe tot 3,3 miljard euro. De verkopen in winkels die er vorig jaar ook al waren, namen met 3,2 procent toe, mede dankzij sterke verkopen rond de feestdagen in december. De onlineverkopen van Bol.com en Albert Heijn namen op jaarbasis met meer dan 30 procent toe.
Over heel 2015 boekte Ahold 38,2 miljard euro aan opbrengsten, een zesde meer dan een jaar eerder. Ook daarbij speelde de extra week een rol. Daarvoor gecorrigeerd, en exclusief wisselkoerseffecten, nam de jaaromzet met 2,3 procent toe. In Nederland stegen de verkopen vorig jaar met 8,6 procent tot 12,7 miljard euro.
Hoeveel van die omzet precies voor rekening komt van Albert Heijn, werd zoals gebruikelijk niet gespecificeerd. Wel meldde Ahold dat ’s lands grootste supermarktketen het marktaandeel afgelopen jaar heeft zien groeien van ruim 34 procent naar 35 procent. Het bedrijf baseert zich op cijfers van marktonderzoeker Nielsen.
De omzet uit de Amerikaanse activiteiten nam met meer dan een kwart toe tot 6,1 miljard euro, met name dankzij de sterke dollar. Ahold wil die tak verder versterken door te fuseren met zijn kleinere Belgische branchegenoot Delhaize, die ook het leeuwendeel van de omzet in de Verenigde Staten behaalt.
Winstcijfers zijn nog niet gepubliceerd. Wel liet Ahold weten dat de vrije kasstroom afgelopen jaar naar verwachting hoger lag dan in 2014.