Havenwerkers Rotterdam beginnen 24 uursstaking
ROTTERDAM (ANP). In de Rotterdamse haven begint personeel uit de containersector donderdagmiddag al met staken. Havenwerkers worden vanaf 15.15 uur opgeroepen om voor 24 uur het werk neer te leggen. Dat hebben de vakbonden donderdag bekendgemaakt op een persconferentie.
De eerste actie wordt beperkt tot een dag, omdat FNV en CNV de staking zien als een middel om partijen snel weer om de tafel te krijgen. Lukt dat niet dan gaat er waarschijnlijk weer gestaakt worden.
De bonden willen meer werkzekerheid afdwingen in de haven. Ze vrezen dat er in de containersector honderden banen verloren gaan door de komst van de sterk geautomatiseerde terminals op de Tweede Maasvlakte. Daarom eisen ze de garantie dat er in ieder geval tot juli 2020 geen gedwongen ontslagen plaatsvinden, met de mogelijkheid tot verlenging.
FNV-bestuurder Niek Stam spreekt van „een historische dag”. Het is dertien jaar geleden dat er voor het laatst is gestaakt in de Rotterdamse haven.
Het is de bedoeling dat alle terminals in Rotterdam tijdelijk stil komen te liggen. De werknemers zijn van oudsher sterk georganiseerd in de haven. Van de 3600 zouden er 3300 betrokken zijn bij de vakbeweging.
Het is nog wel onduidelijk in hoeverre het personeel van terminal APMT-R zich bij de acties aansluit. Bij die terminal probeerden directie en ondernemingsraad deze week nog om tot een afzonderlijk akkoord te komen, los van de andere terminals. De bonden keurden dat initiatief af.
Om te voorkomen dat rederijen vanwege de stakingen met hun schepen uitwijken naar concurrerende havens, hebben FNV en CNV afspraken gemaakt met bevriende vakbonden in Antwerpen, Le Havre en Hamburg. Die tonen zich solidair en proberen ervoor te zorgen dat daar geen schepen worden gelost die eigenlijk voor Rotterdam bestemd waren.
Het Havenbedrijf Rotterdam zei eerder al te betreuren dat de bonden overgaan tot acties. Na maanden van onderhandelen zouden partijen elkaar juist heel dicht zijn genaderd. Het steekt de bonden echter dat het havenbedrijf en de werkgevers in hun eindbod een clausule hebben opgenomen die alle afspraken ongeldig verklaart als er twee jaar op rij minder containers worden overgeslagen dan in 2014.