Binnenland

Steeds meer consumenten melden valse e-mails

APELDOORN (ANP). Het meldpunt fraudehelpdesk.nl heeft afgelopen jaar een recordaantal meldingen binnengekregen van nep-e-mails. In heel 2015 kreeg de fraudebestrijdingsorganisatie 123.000 meldingen binnen van valse mails.

7 January 2016 06:39Gewijzigd op 16 November 2020 00:30
beeld Fotolia
beeld Fotolia

Een jaar eerder waren dat er nog 104.000, zei woordvoerder André Vermeulen donderdagochtend. Dit jaar verwacht hij opnieuw een scherpe stijging van het aantal meldingen tot een totaal van minstens 150.000.

De meldingen zijn maar een topje van de ijsberg wat betreft het aantal valse mails dat jaarlijks wordt verspreid. „De heren oplichters schieten met hagel en sturen miljoenen nepmails per jaar”, aldus Vermeulen. Ze proberen met een valse afzender mensen geld af te troggelen of vertrouwelijke informatie los te weken. Veel mensen deleten dergelijke mails meteen, anderen sturen ze op naar fraudehelpdesk.nl.

De stijging afgelopen jaar is deels te verklaren door een toename van het aantal valse mails en deels ook door toegenomen naamsbekendheid van de organisatie, zegt Vermeulen. Alleen al in de maand januari verwacht hij 20.000 meldingen. Nieuwe trend in oplichtersland is volgens Vermeulen dat er uit naam van grote winkelketens of de NS mails worden gestuurd. Daarin wordt mensen voorgespiegeld dat ze een prijs hebben gewonnen, of worden hun aanbiedingen gedaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer