Gezondheidshypes doen snackfabrikanten VS niets
Eerst waren het de vetten en het zout waarmee men moest minderen. Toen de koolhydraten. En nu moeten er simpelweg minder snacks gegeten worden. De Amerikaanse snackfabrikanten, dinsdag bijeen in Philadelphia, rekenen erop dat de nieuwste gezondheidshype wel weer overwaait.
Uit onderzoek van het Amerikaanse Centrum voor Ziektepreventie en –controle is gebleken dat binnenkort meer Amerikanen door overgewicht sterven dan door roken. In 2000 kostte een gebrek aan beweging en een slecht dieet aan 400.000 Amerikanen het leven: 33 procent meer dan in 1990.
De Amerikaanse snackindustrie verkoopt jaarlijks voor zo’n 22 miljard dollar aan zoutjes en borrelhapjes en denkt niet dat daar veel verandering in zal komen. De fabrikanten gaan er van uit dat mensen altijd zullen blijven grijpen naar zoute, vette happen.
Shearer’s Food Inc., een bedrijf uit Ohio, weigert de ingrediënten van zijn producten te wijzigen. Een experiment met gezondere olie voor de chips mislukte jammerlijk: de klachten stroomden binnen. Wel komt er een boodschap op de verpakking die mensen oproept minder te eten en veel te bewegen, zegt directeur Robert Shearer.
Joseph Papiri van Snak King uit Californië noemt dat soort maatregelen ‘impuls–acties’. Zijn bedrijf overweegt het gehalte koolhydraten in de producten te verlagen maar Papiri betwijfelt of die stap genomen gaat worden. Hij wijst op de populariteit van low–fat–producten in de jaren ’90: even wilde niemand meer iets anders maar het duurde niet lang voor de trend weer was overgewaaid.
Over het algemeen spelen snackfabrikanten wel in op trends, maar zonder te overdrijven, zegt Thomas Schmidt van Quality Ingredients, een bedrijf dat ingrediënten voor snacks levert. ‘Mensen worden dat soort gedoe snel beu.’