Philips scoort lager rapportcijfer
Philips moet flink aan zijn reputatie werken. Ondernemers, de financiële wereld, het publiek en niet-gouvernementele organisaties geven de concurrentie een hoger cijfer dan Philips.
Dat blijkt uit het rapport over duurzaamheid in 2003, dat het technologieconcern maandag naar buiten heeft gebracht.
In de belangrijkste markten (VS, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië, China en India) werd de reputatie van Philips afgezet tegen die van concurrenten op terreinen als innovatie en producten. Alleen bij werknemers, leveranciers en de onderwijswereld komt Philips op de eerste plaats.
„Het was geen schok voor ons, maar sommige uitkomsten waren wat negatiever dan verwacht”, reageerde Arthur van der Poel, lid van Philips’ groepsmanagementteam. „In sommige landen blijken we nauwelijks bekend. Verder wordt Philips wel erkend om zijn creativiteit, maar zijn we er niet altijd in geslaagd nieuwe producten succesvol in de markt te zetten, wat de waardering omlaag haalt. Er is, kortom, werk te doen.”
In het rapport doet Philips verslag over zaken als milieu, veiligheid en werkomstandigheden. Zo gebruikte Philips vorig jaar 9 procent minder energie, 19 procent minder water en 11 procent minder verpakking ten opzichte van 2002.
Duurzame ontwikkeling is „een integraal onderdeel van onze bedrijfsstrategie en een springplank voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijvigheid”, stelde bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee. Zo moeten alle vijf divisies dit jaar minimaal een nieuw product ontwikkelen, dat bijvoorbeeld minder energie verbruikt en minder of geen schadelijke materialen bevat.
De aandacht voor duurzaamheid strekt zich ook uit tot de leveranciers van Philips. Het concern heeft vorig jaar een begin gemaakt met de ondertekening van een ’duurzaamheidsverklaring’. Hierin stemmen leveranciers in met minimale gedragsregels op terreinen als gezondheid en veiligheid, milieu, werkomstandigheden en kinderarbeid. Dit jaar introduceert Philips een bijhorend meetsysteem en moeten alle 50.000 leveranciers hun handtekening hebben gezet. Het concern kocht vorig jaar voor 19,2 miljard euro aan producten en dienstverlening in. Dat was 66 procent van de totale verkopen.
In de verklaring erkent Philips dat kinderarbeid kan voorkomen. Als daarvan sprake is, moet direct actie worden ondernomen. Zo moeten de kinderen kunnen beschikken over onderwijs, gezonde en veilige werkomstandigheden. Ook mag de leverancier geen nieuwe kinderen aannemen. „We kennen tot dusver geen gevallen van kinderarbeid, maar durven het ook niet uit te sluiten, omdat nog niet alle verklaringen zijn uitgestuurd. We vinden het belangrijk om oplossingen te zoeken die in het belang zijn van het kind”, zei Van der Poel.
In de komende vijftig jaar groeit de wereldbevolking van de huidige 6 miljard tot 9 à 11 miljard mensen. Philips meent dat deze groei aandacht voor duurzame ontwikkeling noodzakelijk maakt, omdat bijvoorbeeld de druk op het milieu sterk toeneemt. Tegelijkertijd wil het concern zo veel mogelijk van die mensen als klant binnenhalen.