„Fusies supermarkten geen invloed op prijs”
DEN HAAG (ANP). Fusies in de supermarktbranche hebben geen invloed gehad op de prijzen die consumenten aan de kassa betalen. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder baseert zich op in zijn opdracht verricht onderzoek naar drie grote supermarktfusies tussen 2009 en 2012.
Verder blijkt dat consumenten na de fusies, waarbij honderden supermarkten van Jumbo, C1000 en Super de Boer waren betrokken, uit meer producten konden kiezen. In sommige plaatsen was de uitbreiding van het assortiment echter beperkt.
„Het onderzoek bevestigt dat ACM op de juiste manier kijkt naar de gevolgen voor consumenten van supermarktfusies”, meent ACM-topman Chris Fonteijn. De voorwaarden die de toezichthouder stelde aan de fusies, zijn volgens hem effectief geweest.
De betrokken ketens moesten van de toezichthouder in een aantal plaatsen winkels verkopen aan een concurrent. De lokale consument heeft daardoor keuze overgehouden en de concurrentie is daardoor in stand gebleven, aldus ACM.
Supermarkten strijden overigens nauwelijks op lokaal niveau om de laagste prijs. De prijzen worden vooral landelijk bepaald.