Moederbedrijf Media Markt ziet winstgroei
DÜSSELDORF (ANP/BLOOMBERG). Het Duitse winkelconcern Metro, het moederbedrijf van onder meer Media Markt, heeft zijn bedrijfsresultaat in het in september afgesloten boekjaar 2014/2015 op peil weten te houden ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2015/2016 zal het resultaat een bescheiden stijging laten zien.
De winst voor rente en belastingen kwam uit op 1,51 miljard euro, een fractie lager dan de 1,53 miljard euro in 2013/2014. Metro verwacht dat het resultaat in het nieuwe boekjaar wat hoger uitvalt, aangejaagd door de elektronicatak Media-Saturn en het onderdeel Cash & Carry.
Metro’s cijfers bevatten een aantal eenmalige posten, waarvan de verkoopopbrengst van Galeria Kaufhof de grootste was. Opgeschoond voor die posten, resteerde voor de aandeelhouders een nettowinst van 672 miljoen euro. Een jaar eerder resteerde onder de streep 127 miljoen euro. De omzet daalde, zoals medio oktober al bekendgemaakt was, met 1,2 procent tot 59,2 miljard euro.
De verkoop van Galeria Kaufhof, vergelijkbaar met De Bijenkorf, was onderdeel van een beoogde schuldverlaging. De verkoop leverde ruim 840 miljoen euro op en had daarmee een groot aandeel in de schuldreductie van 2,2 miljard euro naar 2,5 miljard euro. Naast investeringsruimte leverde het afstoten van onderdelen ook genoeg geld op om het dividend te verhogen. Metro wil 1 euro per aandeel uitkeren, tegen 0,90 euro per stuk in het voorgaande jaar.