Economie

App tegen dikke portemonnee

Nooit meer grabbelen naar het juiste klantenpasje, geen dik pak bonnetjes meer en dus ook geen overvolle portemonnee. Het kan met apps als PasNL, Plux of Passbook.

Roosmarijn Reijnoudt

14 December 2015 21:07Gewijzigd op 16 November 2020 00:03
beeld ANP
beeld ANP

De meeste mannen hebben al die klantenkaarten al lang in de ban gedaan. Veel vrouwen blijken er echter nog groot fan van te zijn: van elke favoriete winkel een pasje om korting te krijgen of te sparen voor gratis producten. Iedereen kent het nadeel van dat voordeel: een verzameling pasjes die van menige elegante portemonnee een buidel maakt. De oplossing zit in vrijwel elke handtas: de smartphone. PasNL bijvoorbeeld is een van de vele apps waar eenvoudig klantenkaarten aan toe te voegen zijn.

2D-scanner

De pasjes zijn toe te voegen door de streepjescode te scannen met de camera. Diverse winkelketens zitten al in het systeem, zoals Gamma, Albert Heijn en Kruidvat. Kent PasNL de winkel nog niet, dan kan de kaart handmatig worden toegevoegd door de streepjescode in te voeren.

Niet elke winkelier is echter op dit moment in staat de kaart vanaf de smartphone te lezen. Voorwaarde is dat die beschikt over een zogenaamde 2D-scanner, terwijl de meeste winkeliers zich nu nog redden met een verouderde 1D-scanner. De 2D-variant is iets prijziger in aanschaf, waardoor de meeste ondernemers wachten tot de oude scanner kapotgaat en definitief aan vervanging toe is.

Toch is het scannen van de smartphone-kaart voor de winkelier de interessantste optie omdat zo gerichter ingespeeld kan worden op interesses van de klant. Zo hebben apps als Plux, PasNL, Memberry en FidMe een tabblad ingeruimd voor persoonlijke aanbiedingen en advertenties. Via dat onderdeel kunnen bedrijven klanten op de hoogte brengen van kortingen en acties, op basis van persoonlijke aankopen die via de klantenpas zijn geregistreerd.

Eigen app

Gamma is een van de voorlopers. Het scannen van de klantenkaart bij de bouwmarkt gaat vlekkeloos vanaf de telefoon. De dame bij Albert Heijn wil het wel proberen, maar helaas, het gekras van de telefoon over de scanapparatuur heeft geen effect. Niet voor niets heeft Albert Heijn nog niet geïnvesteerd in de 2D-scanner. De supermarkt houdt graag zelf de touwtjes in handen en introduceerde daarom in 2014 een gepersonaliseerde bonuskaart. De klant krijgt, nadat de kaart is geactiveerd, „exclusieve deals”: aanbiedingen die zijn gebaseerd op zijn koopgedrag.

Ook Kruidvat en La Place blijven graag zelf de baas en ontwikkelden beide een eigen app waarop aanbiedingen te vinden zijn. Overigens zijn de coupons van restaurant La Place bij de kassa wel digitaal te scannen. Maar als elke retailer een eigen app ontwikkelt, gaat de consument er weinig op vooruit. De portemonnee wordt misschien dunner, de verzameling apps des te groter.

Aan de app Passbook, standaard op de iPhone, zijn vooral veel vliegmaatschappijen en evenementenbureaus verbonden. Ideaal om op die manier altijd je ticket op zak te hebben. Ook bij evenementen en concerten wordt het digitaal scannen veel gebruikt. Veelal staat er op het entreebewijs een QR-code.

Smart-OV

De komende drie maanden gaan zo’n 200 reizigers in het openbaar vervoer in- en uitchecken met hun mobiele telefoon. Ze doen mee aan een proef: Smart-OV. Nu kan dat alleen nog met de OV-Chipkaart –ook een pasje–, maar het digtaal inchecken moet reizen en betalen eenvoudiger maken. Reizigers hoeven niet langer een aparte chipkaart te hebben. Bovendien kunnen ze via een speciale app op hun telefoon beter volgen hoeveel ze uitgeven en of ze wel of niet zijn in- of uitgecheckt. De proef is een initiatief van alle Nederlandse vervoersbedrijven, die betalen in het ov simpeler willen maken. De vervoerders werken voor de proef samen met KPN en Vodafone. Als het experiment slaagt, wordt de dienst in 2016 breder uitgerold.

Bonnetjes

Om de portemonnee nog wat uit te dunnen, kan een app als MijnGarantie alle bonnetjes bewaren. Daarmee zijn garantiebewijzen keurig op orde. De gegevens worden gekoppeld aan een foto van het product. De gebruiker voegt zelf een foto toe van de bon en andere garantiebewijzen. Wie zijn bonnetjes veiliger wil bewaren, komt bij de betaalde apps uit zoals Serial+, die applicatie wordt onder meer beveiligd met een wachtwoord.

Met Bijenkorf en Gamma als uitzondering lopen retailers op digitaal gebied nog achter. Die dikke portemonnee, die blijft dus nog even.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer