Economie

ACM duikt dieper in spam

DEN HAAG (ANP). Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet onderzoek naar diverse bedrijven die mogelijk betrokken zijn bij het sturen van spamberichten.

10 December 2015 12:14Gewijzigd op 15 November 2020 23:57

Twee bedrijven, Zanox en TradeTracker, hebben inmiddels eieren voor hun geld gekozen. Ze nemen maatregelen om spam te voorkomen.

Zanox en TradeTracker zijn zogenoemde affiliate-netwerken, die optreden als dienstverlener voor adverteerders en informatieleveranciers en een belangrijke schakel zijn bij het versturen van commerciële e-mails naar consumenten en bedrijven.

„Het is goed en belangrijk dat deze twee partijen hun verantwoordelijkheid nemen om spam te voorkomen. Wij verwachten dat meer netwerken hun voorbeeld volgen”, zegt ACM-bestuurder Anita Vegter.

In 2013 deelde ACM een boete van 810.000 euro uit aan het bedrijf en affiliate-netwerk Daisycon wegens zijn betrokkenheid bij het op grote schaal versturen van spamberichten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer