Meerderheid studenten vindt niveau Engels docenten ondermaats
UTRECHT. Een meerderheid van studenten geeft aan bij Engelstalige colleges door gebrekkige taalvaardigheid van docenten minder kennis op te doen.
Dat bleek woensdagmorgen uit onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) onder studenten op universiteiten en hogescholen. „Internationalisering kan van grote toegevoegde waarde zijn, maar is geen doel op zich. De kwaliteit moet vooropstaan”, zei LSVb-voorzitter Stefan Wirken in een reactie.
In het onderzoek van de LSVb geeft 57 procent van de studenten aan afgeleid te worden door de Engelse vaardigheden van docenten. Zij zeggen hierdoor minder mee te krijgen van de inhoud van het college. De LSVb ziet hierin een mogelijk gevaar voor de kwaliteit van het onderwijs. Zo is bijvoorbeeld het Engelstalige opleidingsaanbod op universitair masterniveau tussen 2009 en 2013 gestegen van 64 naar 80 procent. Wirken: „Het aantal Engelstalige opleidingen groeit, maar het niveau Engels van docenten groeit niet mee.”
Minister Bussemaker heeft diverse keren aangegeven dat het aanbieden van Engelstalige opleidingen niet ten koste mag gaan van de kwaliteit van het onderwijs. De LSVb pleit ervoor dat instellingen zorgvuldig overwegen of zij voorheen Nederlandse opleidingen Engelstalig willen maken. Wirken: „Deze keus moet gebaseerd zijn op de toegevoegde waarde voor het onderwijs, niet op prestige of extra inkomsten.”