Schoolbus voor Hoornbeeck en Van Lodenstein tegen volle spitstrein
AMERSFOORT/EDE. Vervoerder Connexxion gaat een speciale scholierenbus inzetten voor leerlingen van het Hoornbeeck College en het Van Lodenstein College in Amersfoort die vanuit Ede per trein naar school reizen.
De touringcar, die in elk geval tussen Kerst en Pasen zal rijden, is een van de oplossingen die bedacht zijn om de spitsdrukte op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen te verminderen.
De bus met 50 zitplaatsen rijdt rechtstreeks zonder tussenstops van station Ede-Wageningen naar de scholen in Amersfoort. Bewust is voor 07.20 uur als vertrektijd gekozen, zodat de leerlingen bij een volle bus alsnog gebruik kunnen maken van de trein van 07.25 uur om op tijd op school te kunnen zijn.
Woordvoerder Herman de Gooijer van Connexxion: „Die trein van 07.20 uur vanuit Ede is echt een probleemtrein aan het worden. Doorgaans zit die bomvol. We willen de reizigers die deze trein moeten nemen omdat ze geen alternatief hebben, ook laten zien dat de aanpak van de spitsdrukte ons ernst is. We doen er alles aan om, hoe bizar het ook klinkt, mensen uit die trein te krijgen, onder wie dus nu de leerlingen van de twee Amersfoortse scholen. Zo’n 50 reizigers minder geeft weer wat lucht.”
Volgens beleidsmedewerker Wim Verweij van Hoornbeeck en Van Lodenstein gaan circa 80 leerlingen vanuit Ede naar de scholen in Amersfoort. „Niet iedereen heeft echter altijd het eerste uur les, de leerlingen van de beroepsbegeleidende leerweg van Hoornbeeck hebben één dag per week school en soms lopen leerlingen elders stage. Die 50 zitplaatsen zullen meestal voldoende zijn.”
Verweij noemt het aanbod van Connexxion „sympathiek”. „Een bus die je voor de schooldeur afzet is uiteraard een stuk comfortabeler dan een overvolle trein.” Voor de leerlingen zijn aan de bus geen extra kosten verbonden, zegt Connexxion-woordvoerder De Gooijer. „Ze moeten in het bezit zijn van een geldig treinabonnement, wij bieden ze een trein op wielen aan.” De terugreis naar huis maken de leerlingen ’s middags gewoon met de trein, die dan minder vol is.
Connexxion kampt al geruime tijd met volle spitstreinen op de Valleilijn, met name in de ochtenduren. De vervoerder moet soms zelfs reizigers op stations laten staan omdat er in een trein geen plaats meer voor hen is. De Tweede Kamer gaf vorig jaar november groen licht voor drie extra treinen voor de Valleilijn, maar die zijn nog steeds niet besteld omdat Connexxion de financiering ervan nog niet rond heeft. De verwachting is dat de order voor het nieuwe materieel begin volgend jaar geplaatst kan worden, maar dan duurt het nog zo’n anderhalf jaar voordat de treinen op de Valleilijn ingezet kunnen worden.
Tijdelijk ander treinmaterieel is niet voorhanden. Dieseltreinen die beschikbaar zijn, zijn te langzaam voor de Valleilijn. Soms wordt reservematerieel benut. Dat biedt dan wel soelaas voor een enkele spitsrit, maar het reguliere onderhoud van de Connexxion-treinen kan dan weer niet worden uitgevoerd. Sinds oktober zet Connexxion de app MyOV in, waarmee reizigers voor cadeaus en korting kunnen sparen als ze buiten de spits reizen. Ruim 300 reizigers hebben deze app inmiddels gedownload.