Kosten organiseren Zeeuwse finish Tour blijven binnen budget
Het organiseren van de Zeeuwse finish van de Tour de France afgelopen zomer heeft 1.040.000 euro gekost. Dat maakte het Zeeuws provinciebestuur dinsdag bekend. De kosten zijn daarmee binnen het beschikbare budget van 1.070.000 euro gebleven.
De tweede etappe van de Tour eindigde zondag 5 juli op het voormalige werkeiland Neeltje Jans in de Oosterschelde. De finish trok 3,1 miljoen tv-kijkers, en was daarmee de best bekeken Tour-finish uit de Nederlandse televisiegeschiedenis.
De Tour betekende een impuls voor de Zeeuwse economie, blijkt uit onderzoek van het Kenniscentrum Kusttoerisme. In totaal vloeide er tussen de 4,3 en 5,3 miljoen euro terug in de Zeeuwse economie als gevolg van de bestedingen van bezoekers. “Afgezet tegen de totale organisatiekosten van de Zeeuwse etappe - 1,6 miljoen euro - leverde elke geïnvesteerde euro er direct 3 op.”
De veiligheidsmaatregelen op Neeltje Jans hebben volgens de provincie 320.000 euro gekost. Uit de dinsdag gepresenteerde evaluatie van de Zeeuwse etappe blijkt dat de keuze van de finishlocatie, de Oosterscheldekering, ‘specifieke veiligheidsproblemen’ met zich meebracht.
Een maand vóór de etappe waren Provinciale Staten van Zeeland akkoord gegaan met een extra provinciale bijdrage voor de veiligheid op de finishlocatie van 250.000 euro. De uit zes leden bestaande SGP-fractie stemde toen verdeeld over deze uitgave. De partij is tegen besteding van overheidsgeld aan topsport en tegen het houden van sportevenementen op zondag. Drie SGP’ers stemden voor de extra uitgave van 250.000 euro omdat de veiligheidsmaatregelen naar hun mening hoe dan ook nodig waren, ook al hadden die betrekking op een topsportevenement dat bovendien op zondag plaatsvond.
Gedeputeerde Ben de Reu (sport) meldde dinsdag dat de totale provinciale investering voor de Zeeuwse Tour uiteindelijk 400.000 euro bedroeg. “Een flink bedrag”, vindt de provincie, “maar in vergelijking tot andere etappesteden of vergelijkbare grotere evenementen een zeer geringe uitgave voor een dergelijk topevenement.” In eerste instantie was van provinciewege 70.000 euro begroot.
Uit de evaluatie blijkt dat Zeeland zich met de Tour wereldwijd presenteerde: in ruim 190 landen werden gemiddeld 19 minuten van de Zeeuwse etappe uitgezonden.
Uit onderzoek naar de impact op het ‘merk Zeeland’ blijkt dat 95 procent van de bezoekers en tv-kijkers de Tour bij Zeeland vindt passen omdat Zeeland een echte fietsprovincie is met haar elementen zoals wind en water.
Het onderzoek van het Kenniscentrum Kusttoerisme wijst uit dat Zeeuwen trots waren dat hun provincie gastheer was van de Touretappe. 85 procent van de bezoekers volgde het nieuws met plezier, 95 procent was trots op de Touraankomst in Zeeland en 88 procent vond het evenement een aanwinst voor het toeristische aanbod in de provincie.