Nieuwe S40 verdient schoonheidsprijs

De oude Volvo S40 was made in Holland. De nieuwe Volvo S40 is made in Belgium. Nederland en België zijn werelden van verschil maar delen hun historie. De Volvo’s S40 en S40 zijn eveneens werelden van verschil. De een is historie. De ander is heden.

19 March 2004 19:35Gewijzigd op 14 November 2020 01:03
De nieuwe Volvo S40.
De nieuwe Volvo S40.

Met het afstoten van zijn belang in NedCar nam Volvo definitief afscheid van zijn productiecapaciteit in Nederland. De eerste generatie Volvo’s S40 en V40, die het onderstel deelden met Mitsubishi’s en gezamenlijk met Carisma’s en Space Stars uit de Limburgse autofabriek rolden, hebben plaatsgemaakt voor een nieuwe generatie Volvo’s S40 en V50 die in het Belgische Gent worden geproduceerd. Daarmee houden de verschillen niet op. Als dochteronderneming van Ford maakt Volvo voor de nieuwelingen gebruik van een platform waarop ook de Ford Focus C-Max en de later dit jaar te verschijnen Ford Focus zullen worden gebouwd.

De nieuwe Volvo S40 doet op het eerste gezicht denken aan een te heet gewassen S60. De sportief aflopende daklijn en de duidelijk herkenbare familietrekken sterken je in die overtuiging. Wie de beide auto’s echter naast elkaar zet, kan niet anders dan concluderen dat de S40 gladder en moderner oogt dan zijn grotere en oudere broer. Een aantal jaren voortschrijdend designinzicht heeft daarmee onmiskenbaar tot een fit maar vertrouwd ontwerp geleid. En daar kunnen zonder meer tijdloze kwalificaties als stoer, dynamisch en stijlvol aan worden toegevoegd.

Hoog toerental

Volvo levert de nieuwe S40 in eerste instantie enkel met drie vijfcilinder benzinemotoren en een 2,0 liter direct ingespoten common rail turbodiesel. Later dit jaar wordt de serie uitgebreid met een benzinegestookte 1,8 liter viercilinder zestienklepper en een 1,6 viercilinder diesel. De topper van de reeks is de 2,5 liter turbo, die maximaal 220 paarden kan mobiliseren. De twee ongeblazen 2,4 liter vijfpitters zullen echter naar verwachting op een groter publiek kunnen rekenen.

Onder de motorkap van de testwagen arbeidt de sterkste van dit turboloze tweetal. Het maximumvermogen van 125 kW/170 pk is ruim voldoende om de Belgische Zweed tot prima prestaties aan te zetten. Een sprintje van stilstand naar 100 km/h duurt 8,9 seconden en met een topsnelheid van 215 km/h kun je moeiteloos je rijbewijs op het spel zetten. Opvallend is wel dat de auto minder gretig aan het gas hangt dan je op grond van de specificaties zou vermoeden. Wellicht dat een keuze voor de handgeschakelde versnellingsbak wat meer leven in de brouwerij brengt. De prettig schakelende automatische transmissie was voorzien van een geartronic-functie die we vaker dan normaal hebben benut. De motor klinkt lekker maar is niet bijzonder stil.

De testwagen kenmerkte zich daarnaast door een hoog stationair toerental na het starten, dat na een aantal seconden naar een acceptabele waarde terugzakte. Wie de vijfcilinder regelmatig flink aanspreekt, staat ook behoorlijk snel weer stil. Een gemiddelde consumptie van 1 op 9,8 is zijn deel.

De Volvo S40 beschikt over een uitstekend onderstel. Dat bleek ook al na uitgebreide tests met de Mazda 323 en Ford Focus C-Max, maar Volvo heeft onmiskenbaar de puntjes op de i gezet. De auto ligt net zo goed op de weg als genoemde bloedverwanten, maar toont zich comfortabeler. Vooral korte oneffenheden worden door de S40 doeltreffender weggemasseerd dan bijvoorbeeld de Mazda 3 dat doet. In bochten ligt de S40 als een huis en van onderstuur is amper sprake. De auto stuurt sowieso voorbeeldig. Strak en met veel gevoel.

Minimalistisch

Het interieur van de nieuwe Volvo S40 is een plaatje. De auto mag er van buiten al goed uitzien, het interieur verdient een schoonheidsprijs. Strakke en rechte vlakken vormen de basis van een minimalistisch dashboard. De functionaliteit is geconcentreerd in een ultradunne en glad vormgegeven middenconsole. De toetsen zijn klein maar overzichtelijk en logisch gegroepeerd. Naar verluidt hebben de ontwerpers zich laten inspireren door de vormgeving van de afstandbediening van een Bang & Olufsen audiosysteem. Functioneel zonder frivoliteit. Kwalitatief hoogstaand, maar sober. Prachtig in eenvoud. Het interieur kenmerkt zich verder door het gebruik van mooie materialen en een prima afwerking. Vooral de speciale T-Tec-bekleding is bijzonder fraai.

Volvo heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om zitcomfort. De S40 stelt op dat vlak niet teleur. De voorstoelen zijn prima vormgegeven en uitstekend verstelbaar. Zowel korte als lange personen kunnen achter het stuurwiel een perfecte zitpositie vinden. Voorin is er een royale hoeveelheid binnenruimte, maar ook achterin is de S40 niet krap bemeten. De S40 biedt daar een vergelijkbare hoeveelheid beenruimte als de grotere S60. De bagageruimte is met een inhoud van 404 liter niet bijzonder groot maar kenmerkt zich wel door een praktische vormgeving.

De prijslijst van de nieuwe Volvo S40 opent met een bedrag van 24.615 euro voor de S40 1.8, die echter pas na de zomer leverbaar wordt. Tot die tijd moet je minimaal 27.115 euro reserveren om je eigenaar van een S40 2.4 te kunnen noemen. Voor dat geld levert Volvo dan een prachtige en vooral fijne wagen, die wat kleiner maar ook goedkoper is dan auto’s als de Saab 9-3 en de Audi A4. Gelet op de complete standaarduitrusting is de prijsstelling simpelweg oké. De nieuwe S40 heeft eigenlijk maar één echt groot nadeel. Dat heet V50 en kan voor 1500 euro worden opgelost.

Techniek

Cilinderinhoud: 2435 cc; maximumvermogen : 125 kW/170 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 230 Nm bij 4400 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,9 seconden; topsnelheid: 215 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4468 mm; breedte: 1770 mm; hoogte: 1452 mm; wielbasis: 2640 mm; gewicht: 1357 kilogram; inhoud bagageruimte: 404 liter; brandstoftank: 62 liter; Volvo S40 2.4i: 29.115 euro, Volvo S40 2.4i Automaat: 31.765 euro

Waardering

Plus: interieur, stoelen, afwerking, onderstel

Min: motorgeluid, verbruik

Alternatieven

Alfa Romeo 2.0 JTS 16V: 29.295 euro

De oudste van het kwartet, maar nog steeds een schoonheid. En bovendien een heerlijke machine. Met dank aan het onderstel. En niet te vergeten aan de 165 pk leverende 2,0 liter viercilinder.

Honda Accord 2.0 Sport: 30.620 euro

Topklasse Japanner met prachtige techniek en superafwerking. Desalniettemin de meest ondergewaardeerde auto van dit viertal. Komt vooral door zijn prijsstelling. De 155 pk sterke viercilinder is een prima maar geen sprankelende partij voor de Accord.

Saab 9-3 1.8t Linear: 29.990 euro

Net zo Zweeds als Volvo en Ikea. Voorzien van een heerlijke 2,0 liter turbomotor die goed is voor 150 pk. Is wat groter dan de Volvo en derhalve ook wat duurder. Minder origineel dan de S40 maar rijdt minstens zo goed.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer