Thuisbezorging floreert bij terreurdreiging
BRUSSEL (ANP). De thuisbezorging van maaltijden maar ook het online boodschappen doen hebben in Brussel een hoge vlucht genomen in het weekeinde. In Brussel geldt sinds zaterdag het hoogste dreigingsniveau en mensen is aangeraden drukke plaatsen te mijden. Ook veel winkels en restaurants sloten de deuren. Een gouden kans voor thuisleveringssites.
Zo zag de thuisbezorgsite Pizza.be, de Belgische dochter van Thuisbezorgd.nl, met ruim 350 restaurants in het Brussels Gewest het aantal bestellingen voor zaterdag en zondag met 25 procent toenemen. En ook maandag wordt er meer besteld dan normaal, aldus Siska de Lombaerde, de verantwoordelijke voor België. Het feit dat er supermarkten waren gesloten en het feit dat mensen misschien bewust ervoor hebben gekozen thuis te blijven ziet De Lombaerde als voornaamste redenen voor de piek in bestellingen.
Volgens haar was maar een „handvol” restaurants gesloten of deden ze niet aan thuisbezorging. „Meestal om praktische redenen, niet om angst.” Zo konden bezorgers amper de straat in of uit omdat die was versperd door de politie. Angst bij bezorgers is er volgens haar niet. „Iedereen is voorzichtig.”
Ook supermarktconcern Carrefour ziet een „lichte stijging” van het aantal onlinebestellingen en thuisleveringen. „Maar dit was niet het recordweekend van het jaar, al staat dit weekend wel in de top drie”, aldus woordvoerder Baptiste van Outryve. Hij benadrukte dat er ondanks de terreurdreiging „heel wat volk in de winkels is, zelfs kinderen”.
Carrefour heeft vier vestigingen in Brussel maandag gesloten. Het gaat dan om vestigingen op plekken die op last van de politie niet bereikbaar zijn, zoals in een winkelcentrum in het centrum van de stad of in een metrostation. Het supermarktbedrijf heeft extra maatregelen getroffen om de veiligheid van personeel en klanten te garanderen. Zo zijn er onder meer anderen bewakingsagenten ingehuurd.
Ook supermarktconcern Delhaize heeft extra beveiliging ingevoerd. Het terreurniveau lijkt verder geen invloed te hebben op de keten. „Wij zien geen impact”, aldus woordvoerder Roel Dekelver. Er zijn niet minder of meer klanten, noch stijgt het aantal onlinebestellingen en thuisleveringen. Er wordt ook niet gehamsterd door klanten, aldus de zegsman. Het concern heeft twee van de ongeveer zeventig winkels in Brussel gesloten.