Binnenland

„Illegale rijles door ouder is zwaar onverantwoord”

UTRECHT. Een op de twee jongeren kruipt zonder een rijbewijs achter het stuur, zo blijkt uit een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. En nogal wat ouders werken eraan mee door illegaal rijles te geven, ook RD-lezers. „Je bent geen knip voor de neus waard als je dat doet.”

Gijsbert Wolvers
19 November 2015 14:52Gewijzigd op 15 November 2020 23:28
Ilegale rijlessen door ouders zijn niet aan te raden. Normale auto’s missen extra spiegels en dubbele bediening en de ouder de bevoegdheid. Behalve een forse boete, riskeren ouders ook onverzekerde ongevallen, aldus de Bovag. beeld ANP
Ilegale rijlessen door ouders zijn niet aan te raden. Normale auto’s missen extra spiegels en dubbele bediening en de ouder de bevoegdheid. Behalve een forse boete, riskeren ouders ook onverzekerde ongevallen, aldus de Bovag. beeld ANP

In Nederland is het verboden om als ouder je kind rijles te geven in de eigen auto op de openbare weg, zoals parkeerterreinen of afgelegen weggetjes.

Anja Grolleman uit Genemuiden had geluk. Tientallen jaren geleden leerde haar latere echtgenoot haar rijden in de Veluwse bossen. Bij een van de eerste ‘lessen’ hield de politie hen aan. „Toen mijn man zei dat hij mij wilde leren autorijden, vroeg de agent waar de dubbele bediening zat. We kwamen er met een waarschuwing van af”, mailt ze.

Vader Grolleman gaf aan alle vier volwassen zonen rijles, op achterafweggetjes in een polder. Anja: „Mijn man heeft als motto: Als je al kunt koppelen en schakelen, heb je het halve rijbewijs op zak.”

Jelte Woudenbergh leerde op eigen terrein vanaf zijn 9e rijden op de trekker, en vanaf zijn 14e in de auto, meldt hij op Facebook. Als tieners op eigen terrein rijden, is dat voor eigen risico.

Achterafstraatjes

Tina Koelewijn schrijft op Facebook „nooit last” te hebben gehad van politiecontroles. Nu zitten zoon en stiefdochter af en toe achter het stuur, „op stille weggetjes, parkeerterreinen en achterafstraatjes. Zowel overdag als ’s avonds”, meldt ze.

Het onder de knie krijgen van het schakelen scheelt volgens haar een paar lessen. Zelf leerde Koelewijn het schakelen ook zo, en dat scheelde „heel veel lessen.”

„Wat een dom, dom gedoe”, reageert Erik van Kempen op Facebook. Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag valt hem bij. „Een illegale rijles is zwaar onverantwoord. De paps die dit doet, heeft niet de bevoegdheid van rij-instructeur; hij is gewoon een leek. En zijn auto heeft geen dubbele bediening en geen extra spiegels.”

Ouders die illegaal rijles geven zijn volgens Huyskens „geen knip voor de neus waard. Je zet je kind in een machine met 100, 200 pk. Zo breng je doelbewust het leven van je kind én jezelf in gevaar.”

De praktijk in België bewijst dat. „Daar zijn niet zo veel rijscholen als in Nederland. Na het behalen van het theorie-examen mogen Belgische jongeren met hun ouders gaan rijden en zonder tussenkomst van een rijschool het praktijkexamen aanvragen.”

Mede door deze methode is het aantal verkeersslachtoffers in België, „zeker onder jongeren”, veel hoger dan in Nederland, weet Huyskens. „De Belgische verkeersautoriteiten krabben zich nu achter de oren of zij het systeem van ouderlessen niet moeten wijzigen.”

Altijd strafbaar

Op Facebook werd de suggestie gedaan dat ‘rijles’ door een ouder met een auto met aanhanger legaal zou zijn, mits het totale gewicht van auto en aanhanger niet meer dan 3500 kilo bedraagt. Klopt niet, zegt Huyskens. „Rijden op openbaar terrein zonder geldig rijbewijs is altijd strafbaar.”

Ouders en kinderen die aan illegale rijles doen, riskeren samen boetes tot 680 euro, bevestigt het openbaar ministerie. Daarvan kunnen zo’n twaalf reguliere lessen worden genomen. Bovendien is de auto op het moment van de ‘les’ niet verzekerd. En dat kan nog veel duurder uitpakken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer