Puriteinen en de wederkomst centraal bij stichting De Tabernakel (fotoserie)
VEENENDAAL. De studie van de toekomstverwachting van de puriteinen geeft nieuwe moed voor de toekomst. Dat komt door hun positieve kijk op de tijd voor de wederkomst van Christus, zo stelde ds. A. van der Zwan zaterdag.
De christelijke gereformeerde predikant sprak in Veenendaal op een bijeenkomst van stichting De Tabernakel. Deze streeft bekendmaking na van het puriteinse gedachtegoed. Het puritanisme was een protestantse stroming in Engeland, Schotland en de Verenigde Staten met een sterke nadruk op een beleefd geloof en levensheiliging.
Deze vierde ontmoetingsdag trok ongeveer 150 mensen. De morgenbijeenkomst werd geleid door de gaande voorzitter, Wim Hasselman. ’s Middags trad Jan de Wit aan, de nieuwe voorzitter. Het thema van de bijeenkomst was: ”Wederkomst, hoe lang nog?”
Ds. Van der Zwan zei tijdens de voorstudie voor zijn bijdrage aan de dag te zijn opgebeurd door de toekomstverwachting bij de puriteinen. Het viel hem op dit hun preken en doortrok, meer dan dat dat het geval was in de werken van Nederlandse tijdgenoten.
De hoofdstroom van de puritein verwachtte vóór de komst van Christus een nieuwe bloeiperiode van de christelijke kerk en een massale bekering van de Joden, aldus de Sliedrechtse predikant. Onder hen die deze visie aanhingen waren bekende puriteinen als Thomas Manton, James Durham en Samuel Rutherford. Laatstgenoemde schreef zelfs dat hij enige tijd uit de hemel zou willen wegblijven om mee te kunnen maken wat er net voor de wederkomst gebeurt. John Bunyan verwachtte dat de mensen dan in grote aantallen naar de godshuizen zouden gaan en dat de Geest van God zou worden uitgestort.
Ds. Van der Zwan hoopt dat er in deze tijd, waarin er veel is dat verwart en onzeker maakt, in de Nederlandse reformatorische kerken meer aandacht komt voor de wederkomst van Christus. Hij meent dat de verwachting van een komende bloeitijd van de kerk niet in strijd is met het Maranatha-geloof. De predikant sprak van een „dubbel uitzien naar Gods heilshandelen.”
Ds. A. Simons uit Montfoort vindt dat de leer van de wederkomst te weinig een plaats krijgt in de reformatorische gezinde. „Mensen zijn vaak te veel bezig met zichzelf en met de eigen bekering, waardoor ze aan vragen over de wederkomst niet toekomen.”
De wederopstanding betreft volgens de hervormde predikant niet alleen de ziel maar ook het lichaam. „De Heere Jezus is niet alleen voor de ziel aan het kruis gestorven maar ook voor het lichaam. Het gaat om een concreet en letterlijk Koninkrijk dat komt, waar de verlosten samen met Hem mogen wandelen.”
W. B. Kranendonk, hoofdredacteur van deze krant, sprak over wat er in de wereld gebeurt in verband met de wederkomst. Hij constateerde dat er bij evangelischen meer aandacht voor dit thema is dan bij reformatorische christenen. De duiding van de gebeurtenissen in het teken van de wederkomst is moeilijk, ook voor een krant die zich christelijk noemt, zei hij. „Christelijke media kunnen slechts stamelen over deze duiding. Ook ik begrijp niet waarom de terreuraanslagen in Parijs plaatsvonden.”
Kranendonk vindt de voortgang van het Evangelie over de wereld een duidelijker teken, omdat de Heere Jezus Zelf gezegd dat het Evangelie over heel de wereld verbreid zal worden voordat Hij terugkomt. Hij noemde in dat kader de tienduizenden moslims die vanuit het Midden-Oosten naar ons land komen. Afgelopen zondag zaten er bij hem in de kerk een aantal vluchtelingen, waaronder moslims, die luisterden naar een preek. „Wie de focus legt op de voortgang van het Evangelie, bekijkt de dingen anders,” aldus de hoofdredacteur.
Zie ook:
Stichting De Tabernakel vertaalt preken met verwachting (RD, 12 november 2015)