Binnenland

Spookkasteel verdeelt occultismekenners

In Almere moet een leegstaand kasteel worden omgetoverd tot spookpark. Deze week werd het contract gesloten. Verantwoorde attractie? Christelijke occultismekenners reageren verschillend.

J. Visscher
30 October 2015 21:04Gewijzigd op 15 November 2020 22:58
Kasteel Almere. beeld RD, Anton Dommerholt
Kasteel Almere. beeld RD, Anton Dommerholt

Een „magische wereld.” Dat moet het themapark in het kasteel langs de A6 worden. „Alle zintuigen worden zowel humoristisch als superspannend aangesproken. De bezoeker ontdekt levensechte trollen, woeste ridders die door hun eigen kasteel draven, rondvliegende heksen en wonderlijke wezens uit de mysterieuze geschiedenis van Flevoland”, jubelt de website van WitchWorld (Heksenwereld). Die organisatie werkt sinds 2009 aan de plannen voor het park.

Is het kasteel te zijner tijd een mooi kinderuitje? Of kleven er bezwaren aan het park? Deze krant vroeg drie occultismekenners uit christelijke kring de website van WitchWorld te bekijken en hun oordeel te geven.

Afstand

Occultismekenner prof. dr. M. J. Paul zegt „grondig afstand” te willen nemen van het project in Almere. „Ik zou kinderen er niet naartoe sturen. Ik weet wel dat er mensen in christelijke kring zijn die zeggen: „Wat geeft dat nou, zo’n spookkasteel. Het gaat alleen om griezelen en een verkleedpartijtje.”

Dan zeg ik: Dit park brengt hen dichter bij de wereld van de magie. Daar moeten we vandaan blijven. De Bijbel, bijvoorbeeld het boek Leviticus, leert ons duidelijk: Blijf weg bij het bovennatuurlijke, bij boze machten. Als er in het park spanning wordt opgeroepen en wordt gegriezeld, is dat nog tot daaraan toe. Maar de keuze voor naam ”witch”, dus heks, gaat verder, zeker nu de hekserij herleeft. Het gevaar is dat zo’n spookpark een opstap kan zijn naar daadwerkelijke beoefening van magie. Een dergelijk bezwaar heb ik ook tegen het Halloweenfestijn, dat nu aan de gang is.”

Het WitchWorldproject illustreert het „herlevende heidendom” in Nederland, vindt Paul. „De ruimte die ontstaat door het wegvallen van het christelijk geloof wordt opgevuld met bijvoorbeeld oosterse godsdiensten en hekserij. Een halve eeuw geleden was een sprookje nog gewoon fantasie. Nu wordt de wereld van hekserij en tovenarij veel reëler. Er zijn helaas steeds meer mensen die bewust verwerpelijke rituelen uit die wereld uitvoeren.”

Fantasiewereld

Een ander geluid komt van dr. R. J. A. Doornenbal, sinds kort voorganger van de Nederlands gereformeerde kerk in Houten. Doornenbal, die vijftien jaar aan de Christelijke Hogeschool Ede doceerde, bestudeert sinds 1994 het occultisme. „Ik zie WitchWorld niet direct als occult of als een toegangspoort tot het occultisme. De initiatiefnemer creëert een fantasiewereld. Die speelt zich af in geromantiseerde middeleeuwen, met bijvoorbeeld een gravin en een klooster. Op de website lees ik wel dat WitchWorld spreekt van magie. Dan zou ik willen weten: Wat bedoelt de organisatie precies?”

Dat er in het kasteel „heksen en trollen” moeten rondwaren, is voor Doornenbal niet per se een bezwaar. „We moeten waakzaam, maar ook nuchter zijn. We moeten niet doorslaan in waakzaamheid en bij het woord ”heks” meteen op de klank af reageren: „Dat is verkeerd, occult, eng, zondig.” Fantasie hoort bij het kind-zijn. Bij een christelijke opvoeding hoort dat je kinderen helpt de wereld te verkennen. Dan kunnen kinderen best wat aan. Een angstcultuur creëren is niet wijs. Maar ik respecteer de mening van ouders die hun kinderen afhouden van zo’n attractie en redeneren: Bij twijfel niet inhalen.”

Grote oren

André Meulmeester, voorganger van christelijke gemeente De Wegwijzer in Almere, zou zijn kinderen niet naar het kasteel sturen. „Ik heb niet het idee dat de initiatiefnemers bewust een occult park willen opzetten. Toch heb ik bedenkingen. Zo moeten er trollen komen. Ik zie op de site een mysterieus figuurtje, een mannetje met grote oren. In reformatorische kring wordt er verschillend over sprookjes gedacht. Ik krijg het idee dat je in zo’n park in een grensgebied zit, als het gaat om contact met het bovennatuurlijke. Daarom ga ik aan de veilige kant zitten en wil ik het park niet in.”

Over de „toenemende interesse voor het bovennatuurlijke” maakt hij zich zorgen. „In Almere worden paranormale beurzen georganiseerd en occulte therapieën aangeboden: reiki, yoga, praten met bomen. Ik weet hoe schadelijk tovenarij is. Ik begeleidde een man die een toversessie in Amsterdam heeft gehad. De man, die een prima baan in het onderwijs had, wilde werken aan zijn identiteit. Tijdens de sessie werden er toverspreuken uitgesproken en kreeg hij een kruidenbad. Hem werd een enorm ego aangepraat: hij was de prins op de troon. Hij kreeg een kistje met betoverde voorwerpen mee, zoals toverstokken. Algauw ging het helemaal mis. Zijn huwelijk liep spaak, in een agressieve bui sloeg hij de ruiten in. Hij is uit huis gezet. De man zei dat de ellende na de toversessie begon.”

Het spookpark biedt kansen voor evangelisatie, zegt hij. „Op het park speelt de legende van Almere een rol. In dat verhaal komt Bonifatius voor. Daar kan ik in gesprekken op aansluiten. Bonifatius verkondigde het woord van onze levende God.”


„Ik zou er met kinderen heengaan”

ALMERE. Kasteel Almere is de autoriteiten een blok aan het been. Het half afgebouwde gebouw staat al jaren te verpieteren. Plannen voor de locatie langs de A6, zoals een conferentieoord, sneuvelden.

In 2019 moet in het kasteel een themapark de poorten openen. Woensdag tekende initiatiefnemer WitchWorld (Heksenwereld) de koopovereenkomst met de huidige eigenaar. Ton Theunis van WitchWorld zei bij Omroep Flevoland zo’n 20 miljoen euro neer te tellen voor het kasteel. Definitief is de deal nog niet. WitchWorld kan de stekker er nog uittrekken. Het themapark zou zo’n 440 banen moeten opleveren.

Centrale rol in het park krijgt de ”Legende van Almere”. In dat verhaal beleeft de 16-jarige jonkvrouwe Elaine van Berlichem rond het jaar 723 allerlei avonturen. Onder anderen Bonifatius, grondlegger van het christendom in West-Europa en vermoord bij Dokkum, kruist haar pad.

Namens de huidige kasteel­eigenaar is Jaap Kevelam betrokken bij de deal. Kevelam, werkzaam bij het Barneveldse bedrijf Vink (onder meer transport en afvalverwerking), behoort tot reformatorische kring. Wat vindt hij van de toekomstige bestemming van het bouwwerk? „Er zijn ethische grenzen”, zegt Kevelam desgevraagd. „Maar ik zou hier wel met mijn kinderen heengaan. Ik trek de vergelijking met Sinterklaas. Daar leven in reformatorische kring ook bezwaren tegen, maar ik heb er geen moeite mee.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer