„Supermarkt nept consument met schnitzel”
DEN HAAG (ANP). De kwaliteit van de zigeunerschnitzel, kipcordon bleu en kipkrokantschnitzel in supermarkten laat te wensen over. Ze bestaan vooral uit dikke paneerlagen, aan elkaar geplakte stukjes vlees en flinke hoeveelheden toegevoegd water, concludeert de Consumentenbond in een dinsdag verschenen onderzoek.
De bond onderzocht gepaneerde vleesproducten van de acht grootste supermarkten in Nederland, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Dirk en Lidl. Daarbij werd onder meer gekeken of de etiketten overeenkwamen met de samenstelling van de lapjes vlees.
De cordon bleu bestaat volgens de onderzoekers vooral uit kipfiletsnippers of een soort kippengehakt in plaats van kipfilet, kalkoenham in plaats van varkensham en kaassaus met water in plaats van echte kaas. De kipkrokantschnitzels bevatten vaak weinig vlees. Bijna de helft van het product bestaat uit cornflakes, water en andere toevoegingen.
De zigeunerschnitzel van AH komt als een van de slechtste uit de bus. „Het vlees is samengesteld uit kleine stukjes, vastgeplakt met enzymen, water en vezels. Hierdoor bestaat dit product maar uit 65 procent vlees”, aldus de onderzoekers. De zigeunerschnitzels bij de andere supermarkten bestaan wel voor een groter deel uit vlees en uit één stuk, variërend van 80 tot 94 procent.
Consumenten storen zich vooral aan de te dikke paneerlaag bij gepaneerd vlees. „Voor je gezondheid is zo’n dikke laag paneermeel geen feest; de laag bevat vaak veel zout en werkt als een spons waardoor hij bij het bakken flink wat vet en dus extra calorieën opneemt”, zegt een vleesexpert van de Consumentenbond.