ACM waarschuwt voor voorwaarden apps
DEN HAAG (ANP). „Elke app heeft een prijs.” Met die leus is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maandag een voorlichtingscampagne begonnen om consumenten ervan bewust te maken dat zij bij het installeren van een app toegang geven tot grote hoeveelheden gegevens.
De toezichthouder heeft onder meer een speciaal promotiefilmpje laten maken. Kijkers worden er op ludieke wijze op gewezen dat ze weinig of geen geld betalen voor bepaalde apps, maar zich daarbij niet realiseren dat hun gegevens ook een betaalmiddel zijn.
„Het is heel belangrijk dat consumenten zich bewust zijn waar ze ’ja’ tegen zeggen als ze een app installeren”, zegt ACM- bestuurslid Anita Vegter.
Veel jongeren nemen in de praktijk meestal niet eens de moeite om de voorwaarden van een bepaalde download te bekijken. De machtigingen waarmee de app toegang krijgt tot gegevens van de smartphone, zoals agenda, telefoonboek, locatie en foto’s, worden volgens de toezichthouder slechts door 21 procent van de jongeren gelezen.