Economie

ACM waarschuwt voor voorwaarden apps

DEN HAAG (ANP). „Elke app heeft een prijs.” Met die leus is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maandag een voorlichtingscampagne begonnen om consumenten ervan bewust te maken dat zij bij het installeren van een app toegang geven tot grote hoeveelheden gegevens.

26 October 2015 17:42Gewijzigd op 15 November 2020 22:50

De toezichthouder heeft onder meer een speciaal promotiefilmpje laten maken. Kijkers worden er op ludieke wijze op gewezen dat ze weinig of geen geld betalen voor bepaalde apps, maar zich daarbij niet realiseren dat hun gegevens ook een betaalmiddel zijn.

„Het is heel belangrijk dat consumenten zich bewust zijn waar ze ’ja’ tegen zeggen als ze een app installeren”, zegt ACM- bestuurslid Anita Vegter.

Veel jongeren nemen in de praktijk meestal niet eens de moeite om de voorwaarden van een bepaalde download te bekijken. De machtigingen waarmee de app toegang krijgt tot gegevens van de smartphone, zoals agenda, telefoonboek, locatie en foto’s, worden volgens de toezichthouder slechts door 21 procent van de jongeren gelezen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer