Brood en banket vaker uit supermarkt
Nederlanders kopen hun brood en banket steeds vaker in de supermarkt in plaats van bij de warme bakker. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek die het Nederlands Bakkerij Centrum heeft bekendgemaakt.
In 2003 gaven Nederlanders 1,13 miljard euro uit aan brood. Zij kochten 72,9 procent van de broden in supermarkten, een stijging van 1,9 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De bakkerswinkels zagen zich daardoor geconfronteerd met een daling van hun marktaandeel.
Ook bij de verkoop van banket snoepen de supermarkten steeds meer klanten af van de bakkerijen. Door de uitbreiding van het assortiment gebak steeg hun marktaandeel op dit gebied met 2,1 procent tot 55,8 procent. De banketbakkers zagen hun aandeel dalen van 30,4 procent naar 29 procent.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders meer voorgebakken brood kopen. De verkoop van de afbakbroden steeg vorig jaar met 18 procent. Ook de ham-kaascroissants, saucijzenbroodjes, worstenbroodjes en andere broodsnacks zijn populair. In totaal gaven consumenten hier vorig jaar 71,5 miljoen euro aan uit, een stijging van 2 procent ten opzichte van 2002.
Wat het banket betreft, is cake favoriet. Met een aandeel van 18,5 procent is dit verreweg het meest verkochte banketartikel. Van al het gebak dat vorig jaar werd verkocht, was 41,5 procent afkomstig uit de diepvries. Bij het verse gebak werden de luxetaartjes het meest verkocht. De appeltaart en de tompouce staan respectievelijk op de tweede en de derde plaats.