Baktrend zorgt voor extra omzet voor supers en warenhuizen
AMSTERDAM. De verkoop van bakproducten en ingrediënten voor desserts maakt een vlucht.
Supermarkten en warenhuizen draaien miljoenen euro’s extra omzet, aldus de NOS vandaag op basis van cijfers van marktonderzoeker IRI Nederland. „Dit jaar ligt de verkoop tot nu toe al op 184 miljoen euro. Over dezelfde periode in 2011 heb je het over 159 miljoen”, aldus Sjanny van Beekveld van IRI.
Dat betekent een groei van ongeveer 15 procent in de verkoop van bakproducten en dessert-ingrediënten. En dit zijn volgens haar alleen nog maar de cijfers van supermarkten. „Ketens als Xenos en Blokker spelen ook enorm in op de baktrend.”
Ook producenten van onder meer bakmeel en gist, zoals Dr. Oetker en Koopmans, zien omzetstijgingen van 18,5 procent. De trend wordt volgens IRI aangejaagd door tv-programma’s over bakken.
Ook in de winkelstraten, die geplaagd worden door winkels die de deuren juist sluiten, is een opvallend fenomeen te zien. „Het aantal kook- en bakwinkels stijgt juist. Nu zijn het er 220, vier jaar geleden waren het er 200”, zegt Gertjan Slob van Locatus, het bedrijf dat turft hoeveel winkels Nederland heeft.