Binnenland

„Financiële educatie consument is zinloos”

DEN HAAG (ANP). Het heeft bar weinig zin om adviseurs financiële producten uit te laten leggen aan consumenten. „Het is een mythe dat financiële educatie leidt tot beter gedrag”, zegt Henriette Prast, hoogleraar financiële planning aan de universiteit van Tilburg in een interview met AM Magazine.

21 October 2015 15:00Gewijzigd op 15 November 2020 22:44

Volgens haar is aangetoond dat het maar 0,1 procent van het gedrag bepaalt. „De klant hoeft niet te weten hoe een complex financieel product werkt, als het hem maar duidelijk is wat het product hem wel en niet levert”, zegt Prast die ook Eerste Kamerlid voor D66 is.

De hoogleraar stelt dat financieel adviseurs nog te veel rekenen met hun rekenmachine en te weinig kijken naar de echte wensen van de klant. „Er wordt nu nog te veel gekeken naar het middel, geld, en niet naar het doel: het realiseren van een levensstandaard”. Adviseurs zouden volgens haar meer oog moeten hebben voor wat klanten echt willen doen in hun leven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer