KLM-topman kritiseert kabinet
Het kabinet brengt met z’n halfslachtige houding de samenwerking tussen Air France en KLM schade toe. De discussie of Schiphol een tweede grote luchtvaartmaatschappij nodig heeft, leidt tot wantrouwen bij de Fransen.
Dat zei KLM-topman Van Wijk donderdag tijdens een luchtvaartcongres van het Platform Nederlandse Luchtvaart en studentenvereniging Aerius. Van Wijk waarschuwt dat de Nederlandse dualistische houding van enerzijds behoud van werkgelegenheid op Schiphol én anderzijds de roep om een tweede maatschappij een verkeerd signaal aan Air France geeft.
„Dit is niet uit te leggen aan de Fransen. Je geeft daarmee aan dat het minder wordt op Schiphol en dat wij niet te vertrouwen zijn.” Air France-KLM moet de ruggengraat van Schiphol blijven en daarmee optimaal worden geaccommodeerd, aldus Van Wijk.
De president-directeur verdedigde de alliantie met Air France. KLM moet aansluiten bij grotere spelers, aangezien er mondiaal op termijn slechts ruimte is voor drie grote allianties. Bij de overname van KLM zijn echter goede afspraken gemaakt. Garanties voor de toekomst heeft hij echter niet. „Maar KLM had die garanties als zelfstandig bedrijf ook niet.” KLM had op eigen kracht waarschijnlijk veel meer routes moeten sluiten. Volgens Van Wijk kan geen enkele Nederlandse service-industrie (KPN, TPG) door politieke belangen zelfstandig uitgroeien tot een mondiale speler.
Van Wijk reageert kritisch op de eventuele privatisering van Schiphol. Daarbij is het volgens hem noodzakelijk harde afspraken te maken. KLM is op zich niet tegen privatisering, maar vindt dat er robuuste regels nodig zijn bij het in de markt zetten van een monopolist. Hij waarschuwde voor eenzelfde scenario als bij de Nederlandse Spoorwegen. „Het kabinet kan straks niet meer ingrijpen.” De macro-economische belangen zijn groter dan alleen Schiphol.
Nederland moet daarom volgens Van Wijk snel een integraal, nationaal en regionaal luchtvaartbeleid ontwikkelen. „De overheid heeft het daar echter uitermate moeilijk mee.” Schiphol moet verder duurzaam kunnen groeien, waarbij de bereikbaarheid structureel moet verbeteren.
KLM maakte donderdag bekend de tarieven op vijf Europese bestemmingen structureel met 30 tot ruim 40 procent te verlagen. Als reden noemt de maatschappij „veranderde marktomstandigheden.” Vanaf dinsdag kunnen passagiers voor 99 euro een retour naar Barcelona en Parijs boeken. Op drie andere bestemmingen krijgen de huidige actietarieven een structureel karakter.