Binnenland

Conclusies van de Onderzoeksraad

GILZE-RIJEN (ANP) - Vlucht MH17 is neergehaald door een Buk-raket, maakte de Onderzoeksraad voor Veiligheid dinsdag bekend, zonder te zeggen wie de raket heeft afgevuurd. Een overzicht van de belangrijkste conclusies uit het eindrapport.

13 October 2015 15:11Gewijzigd op 15 November 2020 22:32
  • De raket ontplofte linksboven de cockpit van het vliegtuig van Malaysia Airlines. Dat was terug te lezen in een van de zwarte dozen. In de cockpit zaten twee piloten en een purser, die op slag dood waren. Sommige inzittenden waren mogelijk nog even bij bewustzijn, maar ze hebben waarschijnlijk nauwelijks meegekregen wat er gebeurde. Door de impact op de grond is het niet precies na te gaan hoelang ze nog hebben geleefd.

  • Na de explosie van de raket brak de cockpit af. De rest van het toestel vloog mogelijk nog een minuut door en legde een afstand van ruim acht kilometer af. Het middelste deel kwam ondersteboven neer en brandde uit. Het staartstuk kwam ergens anders terecht.

  • Andere mogelijke oorzaken van de crash zijn uitgesloten: de piloten hebben geen fouten gemaakt en waren niet onder invloed van alcohol of drugs; het toestel was in goede staat; er was geen ontploffing aan boord; het toestel vervoerde geen gevaarlijke lading; MH17 is niet door een ander vliegtuig uit de lucht geschoten; er was geen blikseminslag en geen meteoor of ruimtepuin.

  • De Onderzoeksraad zegt niet wie de raket heeft afgevuurd. De plek van lancering ligt in een gebied dat 320 vierkante kilometer groot is.

  • Oekraïne had het luchtruim boven het oosten van het land niet afgesloten, maar dat had wel gemoeten. Op 14 en 16 juli waren Oekraïense legertoestellen neergehaald met raketsystemen die passagiersvliegtuigen op kruishoogte konden raken. Op de dag van de ramp vlogen 160 vluchten over het oosten van Oekraïne.

  • Nederlandse ministeries en inlichtingendienst hadden geen informatie over een concrete dreiging tegen burgervliegtuigen in Oost-Oekraïne. Daarom was er geen aanleiding voor Nederland om vliegmaatschappijen te waarschuwen.

  • Gegevens over de passagiers zijn niet goed verstrekt. Daardoor kregen nabestaanden pas twee tot vier dagen na het bekendmaken van de eerste passagierslijst de bevestiging dat hun dierbare(n) onder de doden waren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer