Onderzoeksraad: Informatie luchtvaartsector voldoet niet
Het ,,huidige stelsel van verantwoordelijkheden wat betreft het overvliegen van conflictgebieden voldoet niet”. Die harde conclusie trekt de Onderzoekraad voor Veiligheid dinsdag in het MH17-rapport. ,,Luchtvaartmaatschappijen gaan ervan uit dat een luchtruim veilig is. Bij risicobeoordelingen kijken de maatschappijen vaak wel naar de veiligheid van vertrek- en aankomstlocaties, maar niet naar de veiligheid van de landen waar zijn overheen vliegen.”
Bij het overvliegen van conflictgebieden is een ,aanvullende risicobeoordeling noodzakelijk”, stelt de OVV. ,Het is van groot belang dat bij de luchtvaart betrokken partijen, waaronder staten, internationale luchtvaartorganisaties als ICAO en IATA en luchtvaartmaatschappijenn meer informatie uitwisselen over conflictgebieden en mogelijke bedreigingen voor de burgerluchtvaart.
Staten die te maken hebben met een gewapend conflict moeten meer gestimuleerd en ondersteund worden om de veiligheid van het luchtruim te waarborgen, vindt de raad. Ook vindt de OVV dat luchtvaartmaatschappijenn ,publiekelijk verantwoording moeten afleggen over hun vliegroutes.”
Voorzitter Joustra van de OVV haalde uit naar Oekraïne. Dat land had het luchtruim moeten sluiten, zeker toen de dagen voor de crash op 17 juli 2014 tijdens het conflict tussen Oekraïne en de pro-Russische separatisten diverse militaire toestellen werden neergeschoten.