Albert Heijn start webwinkel in China
ZAANDAM. Albert Heijn heeft maandag in China een eigen webwinkel geopend. Een woordvoerster bevestigde vanmorgen berichtgeving hierover in Het Financieele Dagblad.
Moederconcern Ahold wil met de webshop volgens de krant Nederlandse Chinezen die AH-producten online doorverkopen, de wind uit de zeilen nemen.
Ahold heeft de webwinkel opgezet met zijn Chinese partner Tmall, een onderdeel van internetreus Alibaba. Volgens de woordvoerster wordt er gestart met zo’n honderd producten. Daarbij ligt de nadruk op eigen merken van Albert Heijn en Etos.
Chinese klanten zijn bij de nieuwe webshop duurder uit dan in Nederlandse winkels. Het FD geeft twee voorbeelden: Elviveshampoo van 3,79 euro kost in de webwinkel 10 euro, terwijl klanten voor ministroopwafels 6,80 euro moeten neertellen in plaats van 2,39.
De webwinkel biedt geen babymelkpoeder van het merk Nutrilon aan, wel peutermelk van Hero. Er is in China grote vraag naar kindervoeding uit West-Europa, vooral uit Nederland, maar Albert Heijn en producent Nutricia willen er allereerst voor zorgen dat Nutrilon in Nederlandse winkels voldoende beschikbaar is.
Maandag kondigde Nutricia aan de productie van Nutrilon fors uit te breiden. Sinds het schandaal uit 2008, toen honderdduizenden Chinese kinderen ziek werden doordat het giftige melamine aan de poeder bleek toegevoegd, vertrouwen veel Chinezen hun eigen zuivelindustrie niet meer. Babymelkpoeder is uitgegroeid tot het belangrijkste Nederlandse exportproduct naar China.