Dieselaffaire nog lang niet voorbij voor VW
WOLFSBURG. Een inval door de Duitse justitie in Wolfsburg donderdag en uitgebreide excuses van topman Michael Horn bij het Amerikaanse Congres laten zien dat de dieselaffaire nog lang niet voorbij is voor autofabrikant Volkswagen.
De openbare aanklager in Braunschweig liet donderdag weten dat er doorzoekingen zijn geweest in onder meer Wolfsburg, waar het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd. Tegen Volkswagen loopt in Duitsland een strafrechtelijk vooronderzoek vanwege het dieselschandaal.
De inval is volgens ingewijden een standaardprocedure. Volkswagen heeft hierbij alle medewerking verleend. Er zijn zowel papieren als digitale documenten meegenomen voor onderzoek.
Donderdag werd ook bekend dat Volkswagen de aanvraag van certificaten in Amerika heeft ingetrokken. Dat betekent dat ook in de nieuwste modellen van Volkswagen nog software kan zitten waarmee de uitstootwaarden van dieselmotors is gemanipuleerd. Het gaat wel om een specifiek Amerikaans verhaal. De aanvragen hadden betrekking op auto’s die daar volgend jaar op de markt moesten verschijnen, onder meer de Beetle, de Jetta en de Audi A3 turbodiesel.
Excuses
Volkswagens hoogste baas in Amerika, Michael Horn, bood donderdag bij het Amerikaanse Congres in Washington nogmaals uitgebreid zijn excuses aan voor de hele affaire. Leden van de Senaat doen onderzoek naar acties van het concern omtrent belastingvoordelen voor consumenten die milieuvriendelijke diesels kochten.
Ook in Nederland blijft de zaak voor beroering zorgen. Toezichthouder RDW heeft andere autofabrikanten dan Volkswagen om informatie gevraagd naar aanleiding van het dieselschandaal. Fabrikanten waarvan RDW zelf dieselauto’s een zogeheten typegoedkeuring heeft gegeven, hebben een vragenlijst toegestuurd gekregen. De vragen van de RDW moeten uiterlijk 14 oktober beantwoord zijn.
Testcyclus
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu besprak de VW-affaire in Luxemburg met haar Europese collega’s. De nieuwe testcyclus die de echte stikstofuitstoot van dieselauto’s meet in plaats van laboratoriumuitslagen, mag wat Mansveld betreft zo snel mogelijk worden ingevoerd. Maar het wordt volgens haar wel lastig om alle 28 lidstaten op één lijn te krijgen. Met name landen met een grote auto-industrie, zoals Duitsland, liggen dwars.