Politiek

Nederland wil snel eerlijke uitstoottest

LUXEMBURG (ANP). De testmethode die de echte stikstofuitstoot van dieselauto’s meet in plaats van laboratoriumuitslagen, kan wat Nederland betreft volgend jaar worden ingevoerd. Dat zei staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu donderdag in Luxemburg, waar ze onder meer het dieselschandaal bij Volkswagen besprak met haar Europese collega’s. Het wordt volgens haar echter lastig om alle 28 lidstaten op één lijn te krijgen.

8 October 2015 14:53Gewijzigd op 15 November 2020 22:24

Brussel heeft voorgesteld die test in 2017 in te voeren. De Europese norm voor stikstofuitstoot mag in dat plan echter tot 2019 met 60 procent worden overschreden. Mansveld wil dat dat zo snel mogelijk 18 procent wordt, vanwege de technische onnauwkeurigheid in de test. „Het liefst in 2016, maar ik ben blij als het 2017 wordt.”

„De autobranche weet dit al vier jaar, dus waarom zou het niet sneller kunnen”, vroeg de staatssecretaris zich af. „Ik kan geen argument bedenken.” Ook de Europese Commissie zou de test liever naar voren willen halen, maar met name landen met een grote auto-industrie liggen dwars. Ook de autolobby, een onderwerp dat donderdag volgens Mansveld niet werd besproken, speelt hierin een rol.

De EU-landen zijn zelf verantwoordelijk voor de handhaving van de emissienorm. In Nederland ziet de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) daarop toe. Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen vindt een Europese toezichtautoriteit niet nodig, terwijl Brussel dit wel aan de orde wil gaan stellen. „De RDW is onafhankelijk en als er onenigheid is kan de Europese Commissie al een uitspraak doen”, zei Schultz in Luxemburg. „Bovendien moet iedereen in de toekomst aan dezelfde norm voldoen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer