Biergigant wil grootste wereldspeler zijn
ROTTERDAM (ANP). Over het motief van de grootste bierfusie in de geschiedenis hult brouwer Anheuser-Busch InBev (AB InBev) zich niet in nevelen. Samen met SABMiller, het moederbedrijf van Grolsch, wil de biergigant wereldleider in consumentenproducten worden. Groter dan voedingsconcern en nummer 1 Nestlé, groter dan Procter & Gamble, Coca-Cola, Pepsico en ons eigen Unilever. De biertjes streven de luiers, de melkpoeders, de frisdranken en gezichtscrèmes voorbij.
Op een landkaart die AB InBev woensdag aan aandeelhouders stuurde, blijkt de combinatie totale werelddominantie na te streven. Op Groenland en de geheelonthouders in de Arabische wereld na staat de biergigant in wording overal stevig op nummer een.
Voor dat dure rondje wil AB InBev meer dan 92 miljard euro betalen aan SABMiller. Over de drijfveer van de megafusie is Joost van Beek, aandelenanalist bij private bank Theodoor Gilissen, stellig: „Het is pure krachtenbundeling qua logistiek, productie en marketing. Er zijn zeker schaalvoordelen te halen.”
Het past volgens Van Beek in de zucht naar globalisering. Biermerken als Stella Artois, Budweiser, Corona (van AB Inbev), Peroni, Foster’s en Grolsch (SABMiller) worden wereldwijd beter te vermarkten. Aan reclame wordt per merk al snel zo’n 12 tot 14 procent van de kostprijs uitgegeven. Door wereldwijde biermerken te bouwen, kan flink geld worden bespaard. „Het draait allemaal om beleving rond het merk”, aldus Van Beek. Een goed voorbeeld is Heineken, dat via films van James Bond zijn merknaam profileert.
Grolsch hoeft niet te vrezen dat het in de wereldwijde top 50 zal sneuvelen. Unilever begon eerder te kappen in het woud aan honderden consumentenmerken. Van Beek verwacht dat de nieuwe biergigant eveneens merken zal schrappen. „Grolsch heeft een duidelijke positie. Het lijkt me niet logisch dat biermerk af te stoten.”
De fusie heeft ook gevolgen voor Heineken, qua volume nummer drie in de werelds. De Nederlandse brouwer kan profiteren, bijvoorbeeld als de concurrent wordt gedwongen merken af te stoten om marktdominantie op lokale biermarkten te voorkomen. Het concern kan dan mooie merken overnemen.
„Heineken zal niet zo veel last hebben van deze fusie”, verwacht Van Beek. „De brouwerij vaart zijn eigen koers, onder meer door investeringen in speciaalbieren.”
Volgens hem heeft Heineken strategisch goede zaken gedaan door Asia Pacific Breweries over te nemen, een belangrijke speler in de Aziatische groeimarkt. In West-Europa is volgens Van Beek bijna geen groei meer te behalen, „of je zou vrouwen aan het bier moeten krijgen”.