Provincie Zeeland heeft een nieuw logo
MIDDELBURG - Een gestileerde, rode leeuw en blauwe letters die de woorden ”Provincie Zeeland” vormen. Zeeland heeft een nieuw logo. Dinsdagmiddag presenteerde gedeputeerde Jo-Annes de Bat het beeldmerk in het Provinciehuis in Middelburg.
De keuze van Gedeputeerde Staten viel na een stemming op internet, waarin de Zeeuwen gedurende een week zelf uit zes varianten hun favoriete logo konden kiezen. Een ruime meerderheid gaf de voorkeur aan het nu gekozen ontwerp. Wel hebben GS in het nieuwe beeldmerk een kleine aanpassing aangebracht. De blauwe letters waren in het oorspronkelijke ontwerp namelijk zandkleurig. Veel stemmers hadden aangegeven blauw mooier te vinden en die voorkeur hebben GS overgenomen. „Wij vinden als college dat blauw een kleur is die echt bij Zeeland past. Zelfs deskundigen, zoals reclamebureaus, lieten ons weten dat blauw beter in het logo zou passen”, zei De Bat, die als gedeputeerde verantwoordelijk is voor communicatie en marketing.
De Bat noemde het nieuwe provinciale beeldmerk mooi. Met genoegen toonde hij een vergroot ontwerp voor het visitekaartje met het nieuwe logo dat de CDA’er straks als gedeputeerde gaat gebruiken.
Het nieuwe logo zal de bestaande huisstijl van de provinciale organisatie geleidelijk vervangen. Dat betekent bijvoorbeeld dat het oude beeldmerk op het provinciale veer Vlissingen-Breskens pas wordt overgeschilderd als de boot zelf aan een verfbeurt toe is. „De nieuwe visitekaartjes kunnen al gedrukt worden”, aldus De Bat.
De internetpoll onder de Zeeuwse bevolking was een uitvloeisel van de discussie die begin dit jaar losbrandde over het provincielogo. In januari presenteerde het provinciebestuur een nieuw logo waarop niet langer de vertrouwde beeltenis van de Zeeuwse leeuw prijkte. Dat lokte breed protest uit onder de Zeeuwen.
De Bat zei dat de internetpoll de Zeeuwse gedeputeerden zo goed is bevallen dat dit middel in de toekomst vaker gebruikt zal worden. „We hebben gemerkt dat dit echt leefde onder de bevolking. Binnenkort bespreken GS de Kadernota Economische Agenda en voorafgaand daaraan worden vier bijeenkomsten gehouden voor de bevolking. Vóór elke bijeenkomst willen we mensen een week lang de gelegenheid geven om via sociale media hun visie te geven. Die reacties willen we bij de discussiebijeenkomsten betrekken.”